چکیده:
چابکی استراتژیک، سلاحی نوظهور در محیط رقابتی متلاطم است. این پژوهش درصدد است که چابکی استراتژیک را معرفی کند و با بررسی جامع مبانی نظری موجود و استفاده از نظر خبرگان عوامل و شاخصهای کلیدی چابکی استراتژیک را در قالب مدل مفهومی ارائه نماید. در این راستا، هفت عامل بهعنوان عوامل کلیدی برای مفهومسازی چابکی استراتژیک شناسایی و معرفی شدهاند که عبارتاند از: حساسیت استراتژیک، چشمانداز واضح و روشن، انتخاب اهداف استراتژیک، شناسایی قابلیتهای کلیدی، اقدام، نوآوری مستمر و بیش فعالی. روش پژوهش حاضر، ترکیبی است و در آن از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، شامل خبرگان سازمانی بود که تعداد ده نفر از مدیران و متخصصان شرکتهای دانشبنیان (شامل: صنعت مخابرات، میکروالکترونیک، داروسازی، بیوتکنولوژی پزشکی و نرمافزار) بوده است و در بخش کمی، شامل کلیه کارکنان ستادی شرکتهای دانشبنیان بوده است که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 365 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید، به این صورت که بعد از طراحی مدل پژوهش، ابعاد و شاخصهای چابکی استراتژیک، از دادههای کیفی برای بومیسازی شاخصهای مدل به کار گرفته شد. سپس مدل مفهومی بهطور کمی با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزار این پژوهش، در فاز کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته است و از خبرگان خواسته شده شاخصهای شناسایی شده را تعدیل کنند. در فاز کمی نیز، از پرسشنامه استفاده شده است. مدل پیشنهادی با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری تأیید شده است. همچنین رابطه برخی از ابعاد مدل با یکدیگر مورد تأیید قرار گرفت. نتایج بررسی مدل نشان داد که برخی از ابعاد چابکی استراتژیک در وضعیت مطلوب و برخی دیگر در وضعیت نامطلوب قرار دارند که بایستی برای تقویت آنها برنامهریزی مطلوبی صورت پذیرد.
Strategic agility is an emerging weapon in a turbulent competitive environment. This research aims to introduce strategic agility and to present the key factors and indicators of strategic agility in the form of a conceptual model by comprehensively examining the existing theoretical foundations and using the opinion of experts. The method of the present study is a combination of qualitative and quantitative methods. The statistical population of this research in the qualitative part included organizational experts, which consisted of ten managers and specialists of knowledge-based companies (including: telecommunication industry, microelectronics, pharmacy, medical biotechnology and software) and in the quantitative part, included all staff employees of knowledge-based companies. Using Cochran's formula, 365 people were selected as a sample, so that after designing the research model, dimensions and strategic agility indicators, qualitative data were used to localize the model indicators. The conceptual model was then quantitatively evaluated using LISREL software. The tool of this research, in the qualitative phase, is a semi-structured interview and the experts were asked to adjust the identified indicators. In a small phase, a questionnaire was used. The proposed model is validated using factor analysis and structural equation modeling techniques. The relationship of some dimensions of the model with each other was also confirmed. The results of the model study showed that some aspects of strategic agility are in a favorable position and others are in an unfavorable position that should be well planned to strengthen them.Key words: conceptualization, agility, strategic agility, knowledge based industry.