چکیده:
درک عوامل موثر بر بهکارگیری موفق بازاریابی دیجیتال بین المللی میتواند به ارتقای سودآوری شرکتهای صادرکننده فرش در سطح بین-الملل یاری رساند که علیرغم اهمیت آن تاکنون در مطالعات پیشین مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، هدف اصلی پژوهش، طراحی چارچوبی برای پیادهسازی بازاریابی دیجیتال بینالمللی در صنعت فرش میباشد. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، در ابتدا با رویکردی کیفی به مرور مطالعات و نیز مصاحبه با خبرگان جهت شناسایی ابعاد موفقیت بازاریابی دیجیتال بینالمللی در صنعت فرش پرداخته شده است؛ سپس میزان اهمیت و اولویت هریک از ابعاد و زیرشاخصهای شناسایی شده با استفاده از روش کمی تجزیهوتحلیل آنتروپی شانون تعیین شده است. روش نمونهگیری پژوهش، هدفمند (قضاوتی) میباشد. یافتههای پژوهش نشاندهنده سه مقوله اصلی فرآیند بازاریابی دیجیتال بینالمللی، محتوای بازاریابی دیجیتال بینالمللی و زمینه بازاریابی دیجیتال بینالمللی به ترتیب با اوزان 0. 4078، 0. 3672 و 0. 2253 و نیز 11 مفهوم مهم برای هریک از مقولات بوده است که مقوله "فرایند بازاریابی دیجیتال بینالمللی" حاوی مفاهیمی چون تجزیهوتحلیل موقعیت، شناسایی اهداف/ استراتژی، تاکتیکها و اقدامات بعد ارزیابی و کنترل، مقوله "زمینه بازاریابی دیجیتال بینالمللی" حاوی مفاهیم فناوری، افراد، استراتژی و در نهایت مقوله "محتوا بازاریابی دیجیتال بینالمللی" شامل مفاهم توزیع، قیمت، محصول و ترفیع میباشد. در بین مفاهیم بازاریابی دیجیتال بین المللی در صنعت فرش، بیشترین اولویت به ترتیب بر مفاهیم تجزیه وتحلیل موقعیت (وزن: 0. 1498)، ترفیع (وزن: 0. 1368) و فرموله سازی اهداف/ استراتژی (وزن: 0. 1016) در بین یازده مفهوم بوده است.
Understanding the factors affecting international digital marketing successful use can help increase the profitability of carpet exporting companies internationally. Despite its importance, it has not been considered in previous studies. Therefore, main purpose of this study is to design a framework for implementing international digital marketing in the carpet industry. In order to achieve the goal of the research, a qualitative approach using interviews with experts was applied to identify the dimensions of international digital marketing success in the carpet industry; Then, the importance and priority of each of the identified dimensions and indices are determined using the quantitative method of Shannon entropy analysis. The research sampling method is purposeful (judgmental). Findings indicate the three main categories including international digital marketing process, international digital marketing content and international digital marketing context with weights of 0.4078, 0.3672 and 0.2253 respectively and also 11 important concepts for each category. The category "international digital marketing process" contains concepts such as position analysis, goal / strategy identification, tactics and measures after evaluation and control, the category "international digital Marketing context" contains the concepts of technology, people, strategy and Finally, the category "international digital marketing content " includes the concepts of place,, price, product and promotion. Among the concepts of international digital marketing in the carpet industry, the highest priority was given to the concepts of position analysis (weight: 0.1498), promotion (weight: 0.1368) and goal / strategy formulation (weight: 0.1016) among other concepts.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که امروزه بازاريابي ديجيتال ميتواند راهي براي حضور موفق صنعت فرش در بازار جهاني باشد، درک عوامل مؤثر بر به کار گيري موفق آن ميتواند به ارتقاي سودآوري شرکت هاي صادرکننده فرش در سطح بين الملل ياري رساند که عليرغم اهميت آن تاکنون در مطالعات پيشين مورد توجه قرار نگرفته است .
در بخش کيفي، با مرور مطالعات حوزه پژوهش و نيز مصاحبه با خبرگان به شناسايي و استخراج ابعاد موفقيت بازاريابي ديجيتال بين المللي در صنعت فرش پرداخته شده است ؛ و روش نمونه گيري هدفمند قضاوتي ميباشد.
شرکت ها براي موفقيت بازاريابي ديجيتال بين المللي در صنعت فرش ، ميتوانند از يافته هاي اين پژوهش استفاده کنند و به عنوان اصول راهنما از آن بهره ببرند.
Kannan & Li در اين راستا يکي از صنايع مهم کشور در عرصه بين المللي صنعت فرش است که از ديرباز براساس مدل هاي سنتي بازاريابي در بازارهاي جهاني حضور داشته است .
لذا در اين پژوهش ، در ابتدا به منظور واکاوي ابعاد و فعاليت هاي لازم در پياده سازي بازاريابي ديجيتال بين المللي در صنعت فرش ، به مرور مطالعات مرتبط و نيز انجام مصاحبه هاي با خبرگان پرداخته شده است .
مفهوم استراتژي نيز قبل از اين توسط يزداني و همکاران (١٣٩٦) به عنوان يکي از عوامل مؤثر بر موفقيت بازاريابي اينترنتي بين المللي در شرکت هاي صادراتي ايران مطرح شده است .