چکیده:
هدف از این تحقیق مقایسه مشوقهای صادراتی ایران و ترکیه در راستای ارائه مشوقهای مناسب برای افزایش صادرات ایران میباشد. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان و مدیران سازمان توسعه تجارت و اتاقهای بازرگانی ایران می باشد. با توجه به نامشخص بودن تعداد جامعه آماری از فرمول کوکران برای جامعه آماری نامحدود جهت تعیین حجم نمونه استفاده شد و بر این اساس تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. دادهها با استفاده از اسناد و مدارک موجود در دو کشور و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری و با تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از مقایسه مشوقهای صادراتی ایران و ترکیه نشان میدهد که مشوقهای مالی و اطلاعات در ترکیه کامل تر از ایران و مشوق های علمی و فنی صرفا در دولت ترکیه اجرا می گردد که نتیجه آن 206 میلیارد دلار صادرات ترکیه در سال گذشته ، تقریبا 4 برابر صادرات ایران می باشد. در نهایت انواع معافیت ها، کمکهای فنی و اعتباری و تجارب موفق ترکیه در اعمال مشوق های صادراتی برای افزایش صادرات به ایران پیشنهاد گردیده است.
The aim of the present research was to compare Iran- Turkey export incentives in order to introduce appropriate incentives for increasing Iran’s export volume. Research population consisted of experts and managers in Iran Trade Development Organization and Chambers of Commerce. Regarding the nonspecific number of the research population Cochran formula was utilized to determine the size of research sample. Research data was collected through the use of researcher made questionnaire which was distributed among 260 individuals, and analyzed via Smart PLS software. The comparison between Iran- Turkey export incentives showed that financial and information incentives in Turkey were more comprehensive and accurate than Iran. Also, scientific and technical incentives were only administered in Turkey which in turn resulted in 206 billion dollars gain from Turkey’s exports for last year; approximately 4 times more than Iran’s export volume. Finally, various kinds of exemptions, technical and credit support, and successful experiences of Turkey in implementing export incentives were offered to Iran in order to increase its export volume.
خلاصه ماشینی:
در تعداد کمي از تحقيقات نيز اين مشوق هاي صادراتي داراي تأثير بالايي در افزايش مشارکت در بازار صادرات بوده و اغلب مفاهيم انتزاعي در آژانس هاي ارتقاء صادرات توصيف ميشوند با توجه به اهميت صادرات ، يکي از وظايف اصلي دولت ها حمايت از صادرات ميباشد، صادرات در سرتاسر دنيا به عنوان يک استراتژي پيشرفت اقتصادي توسط دولت ها پشتيباني ميگردد و منابع اصلي دولت ها به برنامه هاي تشويق صادراتي اختصاص داده ميشوند که به منظور انتقال دانش و آموزش به صادرکنندگان فعال در بازارهاي 1 Erzan, Refik 2 Cadot خارجي تدوين ميشوند (سرمد سعيدي و همکاران ، ١٣٩٤).
عليرغم وجود مشوق هاي مختلف صادراتي در کشور، شرکت هاي ايراني در ورود به بازارهاي جهاني موفقيت زيادي بدست نياوردند بنابراين مي توان بيان کرد که دولت جمهوري اسلامي ايران براي دست يافتن به اهداف صادراتي خود چه نوع مشوق هايي را مورد استفاده قرار دهد، نيازمند پژوهش و الگوبرداري از کشورهاي موفق در اين زمينه ميباشد.
Evaluating the effectiveness of export support services in developing countries: a customer (user) perspective, International journal of Emerging Markets 3(4):364–377.