چکیده:
همه گیری کووید19، همانطور که زندگی و جامعه را تحت تأثیر قرار داده است، به روشهای مختلف بر رشته بازاریابی تأثیرخواهد گذاشت. هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش تعدیلگری کووید 19 بر رابطه بین موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط و عملکرد بازاریابی شرکتهای دارویی می باشد. برای انتخاب جامعه آماری با استفاده از محدودیت تعداد محصولات تولیدی در شرکتهای دارویی غیر بورسی، تعداد 660 شرکت انتخاب و از بین آنها به صورت تصادفی 242 شرکت بعنوان نمونه انتخاب شده است. داده های تحقیق توسط پرسشنامه موفقیت کسب و کار با ابعاد مشخصه های شرکت، مدیریت و دانش، محصولات و خدمات، مشتری و بازار، نحوه انجام کار و همکاری، منابع و امور مالی، استراتژی و محیط خارجی و پرسشنامه عملکرد بازاریابی با ابعاد نتایج ذهنی مصرف کننده، نتایج رفتار مصرف کننده، نتایج بازار و نتایج مالی و سوالات مربوط به وضعیت کووید 19 در کشور، جمع آوری شده است. پرسشنامه ها بین مدیران در نمونه آماری توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که رابطه دو متغیر عوامل موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی در هر دو گروه (شرایط بحرانی و غیر بحرانی کووید 19)، با استفاده از روش پارامتریک، معنادار بوده است. زمانی که شرایط بحرانی نباشد، رابطه بین عوامل موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی قوی تر از زمانی است که شرایط بحرانی باشد. همچنین کووید 19 رابطه استراتژی با عملکرد بازاریابی را تعدیل میکند
The Covid-19 epidemic will affect marketing in many ways, as it has greatly affected our lives. The aim of this study is to investigate the role of Covid-19 modulator on the relationship between SME business success and marketing performance of pharmaceutical companies. Selecting 660 companies as statistical population due to the limited number of products that produced in non-stock pharmaceutical companies, between them 242 companies were selected as samples. Research data were collected by a questionnaire that examines the business success with dimensions of company characteristics, management and knowledge, products and services, customer and market, the way of doing business and cooperation, resources and finance, strategy and external environment and also examines the marketing performance with dimensions of mental results consumer, consumer behavior results, market results and financial results as well as some questions related to the status of Covid-19 and Its current conditions in the country. The questionnaires were distributed among managers in the statistical sample and 306 questionnaires were returned. The results show that the relationship between the two variables of business success factors and marketing performance in both groups (critical and non-critical conditions of Covid-19) has been confirmed at 99% confidence level, and the critical conditions of Covid-19 have not had a moderating role. However, from the parametric method of testing, the difference between the two path coefficients was significant. When there are no critical conditions, the relationship between business success factors and marketing performance is stronger than when the conditions of Covid-19 disease are critical.
خلاصه ماشینی:
داده هاي تحقيق توسط پرسشنامه موفقيت کسب وکار با ابعاد مشخصه هاي شرکت ، مديريت و دانش ، محصولات و خدمات ، مشتري و بازار، نحوه انجام کار و همکاري، منابع و امور مالي، استراتژي و محيط خارجي و پرسشنامه عملکرد بازاريابي با ابعاد نتايج ذهني مصرف کننده ، نتايج رفتار مصرف کننده ، نتايج بازار و نتايج مالي و سؤالات مربوط به وضعيت کوويد ١٩ در کشور، جمع آوري شده است .
Nurul Indarti and Marja Langenberg چارچوب نظري، مدل و فرضيه هاي تحقيق در اين تحقيق با استفاده از مطالعه چيتيتاوورن و همکاران ٨ بعد، مشخصه هاي شرکت ها، مديريت و دانش ، محصولات و خدمات ، مشتري و بازار، نحوه انجام کسب وکار و همکاري، منابع و امور مالي، استراتژي و محيط خارجي براي متغير موفقيت کسب وکارهاي کوچک و متوسط مورداستفاده قرار گرفته است ، و با استفاده از مطالعه گرانهولد ٤ بعد نتايج ذهني مصرف کننده ، نتايج رفتار مصرف کننده ، نتايج بازار و نتايج مالي براي متغير عملکرد بازاريابي مورداستفاده قرارگرفته است .
فرضيات فرعي اين تحقيق نيز شامل تأثير هفت مؤلفه عوامل موفقيت کسب وکار شامل مديريت و دانش ، منابع مالي، مشتري و بازار، محصولات و خدمات ، نحوه انجام کار و همکاري، مشخصه هاي شرکت ها و استراتژي بر عملکرد بازاريابي تحت تعديل گري بيماري کوويد ١٩ بوده است .