چکیده:
زمینه و هدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی مدل نظام منتورینگ کارکنان جدید الاستخدام ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و در زمره تحقیقات آمیخته قرار می گیرد. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان اجرایی و داشگاهی در حوزه آموزش عالی و در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران شاغل در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میباشد که 222 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی چهار بعد مبانی و اصول منتورینگ (با دو مولفه بایسته های نهادی و بایسته های منتی و منتور)؛ فرایند (با سه مولفه طراحی و تدوین، اجرا و ارزیابی منتورینگ)، شایستگی ها؛ (با دو مولفه شایستگی های منتی و شایستگی های منتور) و محتوای منتورینگ (با دو مولفه آموزشهای رفتار فردی و آموزشهای رفتار سازمانی) بوده است.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق میتواند برای شناخت بهتر نظام منتورینگ و پیاده سازی آن در سازمان مورد مطالعه مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر فراهم نماید.
کلید واژه ها: نظام منتورینگ، مبانی منتورینگ، فرایند منتورینگ، شایستگی و محتوای منتورینگ.
Background & Purpose: The main purpose of this research is to design a model of mentoring system in new employees of the Ministry of Science, Research and Technology.Methodology: This research is applied in terms of purpose and in terms of implementation method, it is a descriptive survey and is among the mixed researches. The statistical population in the qualitative part includes executive and academic experts in the field of higher education management and in the quantitative part includes all experts and managers working in the headquarters of the MSRT, which used 222 people. They were selected from Cochran's formula and stratified randomly as a sample. The data collection tool was a interview and a researcher-made questionnaire. Content analysis was used to analyze the data in the qualitative part and confirmatory factor analysis was used in the quantitative part.Findings: Findings indicate the identification of four dimensions of the principles of mentoring (with two components of institutional requirements and mentoring requirements); Process (with three components of design and development, implementation and evaluation of mentoring), competencies; (With two components of manti competencies and mentor competencies) and mentoring content (with two components of individual behavior training and organizational behavior training).Conclusion: The results of this research can be useful for better understanding the mentoring system and its implementation in the organization under study and provide a good basis for other research.
خلاصه ماشینی:
آنچه پژوهش گران را به طراحی مدل نظام منتورینگ در کارکنان جدید الاسـتخدام آمـوزش عالی واداشت آن بود که با وجود ادبیات گسترده ای که در خصـوص منتورینـگ وجـود دارد، شناخت موجود در خصوص چگونگی نظام منتورینگ بـه ویـژه در وزارت علـوم ، تحقیقـات و فناوری از غنای کافی برخوردار نیست و هنوز ابهامات فراوانی در این زمینـه وجـود دارد کـه مستلزم انجام پژوهش و گردآوری داده های تجربی بیشتری است .
از سوی دیگـر جایگـاه منحصـر بـه فـرد وزارت علـوم ، تحقیقات و فناوری که منبعث از محیط پویا و الزامات خاص فعالیت در حوزه علـم و فنـاوری میباشد ضرورت توجه به منتورینگ را بیش از پیش توجیه پذیر میسـازد؛ بررسـی مطالعـات انجام شده نیز نشان میدهد که برنامه ریزان آموزش عالی در سراسر دنیا گام هـایی در جهـت استفاده از منتورینگ برای کارکنان برداشته اند.
Semi Structured Interview {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول ٤: نتایج آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتههای پژوهش یافته های تحلیل کیفی در این پژوهش در پاسخ به سوال اصلی تحقیق مبنی بر: چه مدلی را میتـوان بـرای نظـام منتورینگ کارکنان جدید الاستخدام در ستاد وزارت علـوم تحقیقـات و فنـاوری ارائـه داد؟ از روش تحلیل مضمون استفاده شد.
Allen TD, Eby LT, Poteet ML, Lentz E, Lima L.
(2006) Mentoring and expressive network resources: Their relationship with career success and emotional exhaustion among Hellenes employees involved in emotion work .
( 2006 ) The relationship of mentoring and network resources with career success in the Chinese organizational environment .