چکیده:
اساتید دانشگاهی و اعضای هیئتعلمی بهعنوان اسوه و نمونه برای دانشجویان علاوه بر انجام وظایف علمی و پژوهشی خود، نقش اخلاقی حساسی نیز در تربیت و آموزش دانشجویان ایفا میکنند. اساتید دانشگاههای نظامی با توجه به اهداف و رسالت خاصی که بر عهدهدارند، وضعیت ویژهای در زمینه رعایت و ترویج اصول اخلاقی خواهند داشت. هدف تحقیق حاضر، شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصههای اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی و اساتید دانشگاه افسری امام علی(ع) بوده و در ادامه رتبهبندی ابعاد شناساییشده از نگاه دانشجویان است. نوع پژوهش، کاربردی، اکتشافی و به لحاظ روش، کیفی-کمی و دارای رویکردی استقرایی است. جامعه آماری تحقیق برای رتبهبندی ابعاد بهدستآمده دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان ۱۷۵ نفر برآورده شده است. روش گردآوری دادهها بهصورت فیشبرداری و مصاحبه است. ابزار گردآوری نیز شامل پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان است. نتایج نشان داد که اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه افسری امام علی(ع) شامل پنج بعد؛ آموزشی، پژوهشی، تربیتی، اخلاق فردی و سازمانی است و هر یک از ابعاد و مؤلفههای اخلاق حرفهای در بین اعضای هیئتعلمی و اساتید دانشگاه افسری امام علی(ع) بالاتر از حد متوسط است. بعد اخلاق فردی با مؤلفههای روحیه جهادی، رفتاری و شایستگیهای عقیدتی و سیاسی از بالاترین رتبه و ابعاد پژوهشی و تربیتی کماهمیتترین ابعاد هستند. پیشنهاد میشود شاخصهای شناساییشده در این پژوهش در دانشگاه موردمطالعه و سایر دانشگاههای نظامی و مراکز آموزشی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کاربردی شده و اساتید و اعضاء هیئتعلمی بر این اساس، ارزیابی شوند.
University professors and faculty members, as role models for students, in addition to performing their scientific and research duties, also play a critical moral role in educating students. The professors of military universities will have a special status in the field of observing and promoting moral principles, according to the specific goals and missions that they are responsible for. This study aims to identify the dimensions, components and characteristics of professional ethics of faculty members and professors of IAMU, then rank them from students view point. In this applied-exploratory research, the method is qualitative-quantitative, and the approach is inductive. 175 people were selected from among IAMU students based on Morgan table to rank the obtained dimensions. Data collected through questionnaire and interview with experts. The results show that the professional ethics of the faculty members of IAMU includes five dimensions: education, research, training, individual and organizational ethics; these dimensions and their components are above average among the professors and faculty members of IAMU. Individual ethics with the components of jihadi and behavioral spirit, and ideological-political competencies are the most important dimensions and the research and education are the least important dimensions. It is suggested that the identified dimensions and components, be applied in IAMU and other military universities of the army of the Islamic Republic of Iran, and professors and faculty members be evaluated accordingly.