چکیده:
این پژوهش به بررسی کیفیت سود در شبکه روابط هیات مدیره شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران در بازه زمانی 1390 تا 1398 پرداخت. پژوهش حاضر دارای یک رویکرد کمّی است که به لحاظ اجرا از نوع پسرویدادی و مبتنی بر تکنیکهای گرافیکی بر اساس نظریه گراف است. همچنین، جهت انجام آزمونهای پژوهش از روش تحلیل شبکه و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد در شبکه ارتباطی شرکتها، برخی از آنها در جایگاه و موقعیت بهتری قرار دارند و از توان دسترسی و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. موقعیت بهتر میتواند به سهولت در دسترسی سریعتر به اطلاعات و منابع منجر شود. همچنین، نتایج مربوط به آزمون فرضیهها نشان داد بین مرکزیت بینابینی و کیفیت سود رابطه معناداری وجود ندارد. اما بین مرکزیت درجه و کیفیت سود رابطه منفی معنادار و بین مرکزیت نزدیکی و کیفیت سود رابطه مثبت معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر، میتوان گفت موقعیت و جایگاه در ساختار روابط میتواند به نوعی بر کیفیت سود شرکتها تاثیرگذار باشد.
This study examines earnings quality in the relations network of the board of directors of companies in the Iranian stock market in the period 2011 to 2020. This study has a quantitative approach that is post-event in terms of implementation. Furthermore, it is based on graphic techniques on graph theory. Network analysis and regression analysis were used to conduct research tests. Findings showed that in the communication network of companies, some of them are in a better position and have more access and effectiveness. Better location can lead to easier access to information and resources faster. Also, the results of testing the hypotheses showed that there is no significant relationship between the betweenness centrality, and earnings quality. But there is a significant negative relationship between the degree centrality and earnings quality and a significant positive relationship between the closeness centrality, and the earnings quality. In other words, it can be said that the position in the structure of relationships can somehow affect earnings quality of companies.
خلاصه ماشینی:
چکیده این پژوهش به بررسی کیفیت سود در شبکه روابط هیئت مدیره شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران در بازه زمانی ١٣٩٠ تا ١٣٩٨ پرداخت .
درمجمـوع بـر اسـاس نظریـه هـای موجـود، برخـی متغیرهـای شـبکه را بـه عنـوان متغیرهای مستقلی می دانند که پیامدها را ایجاد می کنند؛ درحالی که برخـی مطالعـات دیگـر متغیرها را تابعی از متغیرهای دیگر می دانند و نتایج را بر اساس الگوهای روابط درون شبکه بررسـی مـی کننـد ( & Kojevnikov, Marmer ,٢٠١٨ ,Bategeli &DeNooy, Mrvar ٢٠٢٠ ,Song).
بر مبنای پژوهش های انجام شده ، این موضوع که سرمایۀ اجتماعی و ساختار ارتباطی بر تصمیمات شرکت ها و بخصوص مدیران مؤثر است مورد تأیید پژوهشگران واقع شده است (٢٠٢١ ,Dudley؛ ٢٠٢١ ,Sun &Shao ؛ ,Trinugroho &Syakir, Risfandy ٢٠٢١)؛ بنابراین ، با اذعان به این که الگوهای روابط در تصمیم گیری ذینفعان و تصمیم گیران بااهمیت و مؤثر است ، این پژوهش ساختار شبکه روابط شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران را بررسی میکند؛ این روابط از طریق سهامداران یا مالکان مشترکی ایجاد میشود که در شرکت های مختلف تعیین کننده عضو هیئت مدیره هستند.
فرضیه های پژوهش به منظور بررسی تأثیر جایگاه و موقعیت در شبکه روابط بـر کیفیـت سـود شـرکت هـا و بـا توجه به اینکه از سه معیار مرکزیت درجه ، نزدیکی و بینابینی برای تعیین جایگاه و موقعیت در شبکه استفاده شده است بنابراین ، فرضیه های پـژوهش را مـی تـوان بـه صـورت زیـر بیـان نمود: فرضیه ١: بین درجه (مرکزیت درجه ای) و کیفیت سود رابطه معناداری وجود دارد.
CEO Network Centrality and the Likelihood of Financial Reporting Fraud, ABACUS, A Journal of Accounting, finance and Business Studies, https://doi.