چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف فهم پدیدار شناسانۀ نابرابریهای جنسیتی در ورزش کشور انجام گرفت و هدف پژوهش این بود که با استفاده از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری یا هرمنوتیک به بررسی موضوع پرداخته شد. روششناسی: جامعة مورد مطالعه در این پژوهش، شامل 15 ورزشکاران زن است، که دارای تجریه فعالیت ورزشی از دوران کودکی تا سطح حرفهای بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رویکرد نمونهگیری همگون و در عین حال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری انتخاب شدند. به همین منظور، نمونههای پژوهش از ورزشکاران ملی در رشتههای مختلف و با تنوع جغرافیایی انتخاب شده، که تمام مسیر یک ورزشکار تا رسیدن به قهرمانی را طی کرده بودند. روش اصلی گردآوری دادهها در این پژوهش مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود و همچنین تجزیه و تحلیل دادهها به روش هفت مرحلهای کلایزی انجام گرفت و بر مبنای دادههای گردآوری شده و حذف موارد مشابه و تکراری، 15 کد کلیدی شناسایی و استخراج شد. یافتهها: با تحلیل دادهها 4 مضمون اصلی از تجربه زیسته زنان ورزشکار مورد مطالعه درباره نابرابریهای جنسی به دست آمد، که شامل فرصتهای برابر، عدالت توزیعی، حاکمیت، و فرآوردههای اجتماعی است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، با برنامهریزی در جهت رفع موانع موجود، امکان توسعه ورزش بانوان و رشد استعدادها تا سطوح حرفهای فراهم میشود و در نهایت مهمترین پیشنهاد این پژوهش، الگوسازی فرهنگی در مورد ورزش بانوان است.
The aim of the present research work was to uncover the phenomenological understanding of gender inequalities in sport. The method was qualitative based on the interpretive/hermeneutic phenomenology. The research population included 15 female athletes with athletic experiences from the childhood to the professional level selected based on a purposeful sampling. The data analysis showed four main themes of female athletes’ lived experiences about gender inequalities including equal opportunities, distributive justice, sovereignty, and social products. Planning to remove the current barriers leads to develop the women sport and talent development up to the professional levels. Finally, the prominent suggestion of the present research work was to design the cultural pattern of women sport.
Introduction
One of the most important inequalities is gender inequality that includes the inequality distribution of wealth, power, opportunity, facilities, and social advantages in different scopes of men and women as well as the behavior reflects of humiliation and exclusion to underrate and stereotyping. The sport institution is a social phenomenon to be present over the society; it influences the institutions of the society as well as its influence on the social conditions. Sport is a key to understand the societies and an introduction to analyze the governing structures in the society. In most of the societies, the sport activities are male-dominated, and subsequently, the facilities are specific to men. Therefore, sport is a gender-based activity. There are different factors involved to define the gender inequalities in Iran. The aim of the present research work was to find a phenomenological understanding of the gender inequalities in sport.