Skip to main content
فهرست مقالات

سینما تک: معرفت، دیدن اشیاء است (شطرنج باد/ محمد رضا اصلانی 1335)

نویسنده:

(1 صفحه - از 23 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : محمد رضا اصلانی ، شطرنج باد ، فیلم ، قاب ، معرفت ، معرفت ، نما ، شعبان ، دوربین ، کنیز

خلاصه ماشینی:

"اقدس الملوک(فخری خوروش)دختری است‌ که برای حفظ میراثش به تشویق دیگران وارد بازی می‌شود و به خیال خود حاجی را می‌کشد و در میان آدمهای بازی جلوهء قاتل بالفعل را می‌یابد، حال آنکه او قاتلی بالقوه است. در فیلم شاهد پنج پلان-سکانس هستیم: اول؛همراهی دوربین با خانم و کنیز در صحنهء قتل حاجی هنگام نماز،دوم؛حمل جنازه توسط رمضان و کنیز که دوربین پس از همراهی آنها تا آستانهء در با چرخش 360 درجه از کلوزآپ‌ خانم می‌گذرد و در انتهای حرکت به کنیز می‌رسد،سوم؛حرکت هماهنگ دوربین با خانم‌ هنگام پایین آمدن از پله‌ها و رفتن به حمام‌ برای به قتل رساندن حاجی،چهارم،صحنهء کشمکش دو برادر،رمضان و شعبان که در نهایت‌ منجر به مرگ شعبان می‌شود،پنجم؛حرکت پایانی‌ دوربین که ترکیبی است از حرکت افقی-عمودی‌ که گذشته را به حال پیوند می‌زند و صحنه را برای‌ درگیری بازیگران عصر حاپر بر سر میراث ملی‌ آماده می‌کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.