چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی با تعهد سازمانی در معلمان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری عبارت از تمامی معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان خواف به تعداد ۱۰۱۵ نفر بود که تعداد ۲۸۵ نفر طبق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد سلامت سازمانی مایلز (۱۹۶۹) با ۴۰ گویه، اعتماد سازمانی مایر و داویز (۱۹۹۹) با ۱۷ گویه و تعهد سازمانی آلن و می یر (۱۹۹۱) با ۲۴ گویه بود. تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی از طریق برنامه نرم افزاریSPSS۲۳ استفاده شد. جهت توصیف ویژگی های جمعیت شناختی و متغیرها از شاخص های آمار توصیفی چون فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده و جهت تعمیم اطلاعات حاصل از نمونه به جامعه آماری و آزمون فرضیه ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته ها، نشان داد که رابطه مثبت معنی دار بین سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی با تعهد سازمانی وجود دارد. تعهد سازمانی معلمان توسط متغیرهای سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی قابل پیش بینی است. به طوری که این متغیرها ۳/ ۶۰ درصد از تعهد سازمانی معلمان را تبیین (پیش بینی) می کنند. در این میان، متغیر سلامت سازمانی بیشترین سهم را در پیش بینی تعهد سازمانی معلمان دارد و بعد از آن اعتماد سازمانی قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي انجام شده نيز مويد اين امر است که بين سلامت سازماني و اعتماد سازماني با تعهد سازماني کارکنان رابطه وجود دارد.
پژوهش فرجي خياوي و همکاران (١٣٩٣) نيز نشان داد بين سلامت و اعتماد سازماني رابطه مثبت معنيداري وجود دارد.
به عبارت ديگر، با توجه با تغييرات سريع و گسترده تکنولوژيکي و فراگير شدن شبکه هاي اجتماعي و وب سايت هاي گوناگون که انواع اطلاعات درسي و غيردرسي را در کمترين زمان ممکن در اختيار خانواده ها و دانش آموزان قرار ميدهند و با توجه به انتظارات سازمان در تحقق سند بنيادين تحول در آمورش و پرورش و ساير اسناد بالادستي جهت تغيير در شيوه هاي سنتي آموزش و تدريس در مقاطع مختلف تحصيلي، شکوفا شدن خلاقيت ، تفکر انتقادي و اتخاذ شيوه هاي حل مسئله در دانش آموزان به خصوص مقطع ابتدايي به عنوان پايه و اساس کار تعليم و تربيت ، بررسي رابطه سلامت سازماني و اعتماد سازماني با تعهد سازماني معلمان ابتدايي، ضروري جلوه ميدهد.
از اين رو، پژوهش حاضر قصد دارد به اين سوال پاسخ دهد که آيا بين سلامت سازماني و اعتماد سازماني با تعهد سازماني معلمان ابتدايي آموزش و پرورش خواف رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردي، از نظر گردآوري داده ها از نوع پژوهش هاي توصيفي است ، طرح پژوهش از نوع غير- آزمايشي و از نظر روش تحقيق ، همبستگي ميباشد.
جدول ٢: شاخص هاي مرکزي و پراکندگي متغيرها متغيرها ميانگين نظري ميانگين نمونه انحراف استاندارد (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٢، نشان داد ميانگين متغيرهاي اعتماد سازماني، سلامت سازماني و تعهد سازماني به ترتيب برابر ٣/٤٣ ، ٣/٥٤ و ٤/٠٨ است که بيشتر از متوسط (ميانگين نظري يا نقطه برش ) مي باشد.
بحث و نتيجه گيري يافته هاي پژوهش نشان داد که رابطه مثبت معناداري بين سلامت سازماني و اعتماد سازماني با تعهد سازماني در معلمان دوره ابتدايي وجود دارد.