چکیده:
بیان مسئله
علم نشانه شناسی نوین در عرصه های مختلفی از علوم، دریچه های جدیدی باز کرده و فرایند تحلیل را در شاخه های مختلف با ارایه الگوهایی بسط داده است. به نظر می رسد نشانه شناسی می تواند چارچوبی در اختیار معماران منظر قرار دهد.
هدف پژوهش
این پژوهش با مراجعه به مبانی نشانه شناسی در پی یافتن نسبت بین نشانه شناسی و معماری منظر است تا از این طریق به الگویی برای تحلیل و طراحی معماری منظر برسد.
روش پژوهش
این مقاله از روش تطبیق لنزی برای قیاس منظر به عنوان یک متن و نشانه شناسی به عنوان ابزار تحلیل متن بهره می برد و با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و تحلیل مفاهیم پایه، نظرات و تقسیم بندی های افراد صاحب نظر در عرصه نشانه شناسی می پردازد و الگوهایی ترکیبی برای تحلیل و طراحی پیشنهاد می کند.
نتیجه گیری
از یافته های این پژوهش پیشنهاد الگوی سه وجهی ترکیبی برگرفته از الگوی پیرس و الگوی یلمزلف برای مطالعات منظر است که کالبد، معنا و مخاطب منظر را در ارتباط با یکدیگر مورد مطالعه قرار می دهد. همچنین در مطالعات مربوط به کالبد و معنا، الگوی بسط داده شده یلمزلف توسط وانگ را عملیاتی کرده، که الگوی سه مرحله ای برای یافتن معنای منظر یا معنابخشی به آن است.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش: این مقاله از روش تطبیق لنزی برای قیاس منظر بهعنوان یک متن و نشانهشناسیبهعنوان ابزار تحلیل متن بهره میبرد و با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و تحلیل مفاهیم پایه نظراتو تقسیمبندیهای افراد صاحبنظر در عرصةٌ نشانهشناسی میپردازد و الگوهایی ترکیبی برای تحلیل وطراحی پيشنهاد میکند.
همچنین در مطالعات مربوط به کالبد و معناء الگوی بسطدادهشدةٌ پلمزلف توسط وانگ راعملیاتی کرده, که الگوی سه مرحلهای برای یافتن معتای منظر پا معتابخشی به آن است, واژگان کلیدی: نشانهشناسی, معماری منظرء چارچوب» کالیده معنا.
ویم وان ۳1۶ در کناپ, گردا رولیولدء آدری وندن برینک ۱۹۹۸ کارستن جرجنسر : نشريةٌ علمی پژوهشکدهةٌ هنرء معماری و شهرسازی نظر موضوع چارچوبی برای تجزیهوتحلیل محتوای بصری با استفاده از نشانهشناسی (خواندن بازنمونهای طراحی منظر بهعنوان اثر متقابل اعتباره خوانایی و تعامل) ارتباط طراحی منظر نشانهشناختی: با رویکرد تحقیق بصری انتقادی در معماری منظر ثم از مفاهیم و عناصر نشانهشناسی, امکان توسعةٌ یک مدل یا نظرية منظر که ساختار زبانی و ذهنی منظر را منعکس کند.
بدین ترتیب مطالعهای که از ارتباط معماری منظر و نشانهشناسی به دنبال الگویی برای تحلیل و طراحی و معنابخشی به منظر باشدء دیده نمیشود و این وجه تمایز شاخص این پژوهش و سایر مطالعات این حوزه است.
الگوی پیرس سهوجهی است و شامل بازنمودن؟ یا نمود (صورتی که نشانه به خود میگیرد)» تفسیر" (معنایی که از نشانه در ذهن مخاطب حاصل میشود) و موضوع آیا بین این سه را نشانگی (فرایند معنیسازی) نامید با طبقهبندی نشانهها به نشانههای شمایلی.