Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ سینمای ما: زیربنای ذهنی سینمای رؤیا پرداز

نویسنده:

(9 صفحه - از 16 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، تیپ، زن، مرد، جوان، اجتماعی، سینمای رویاپرداز، قهرمان، سیاسی، ذهنی

خلاصه ماشینی:

">تیپ مسلط:علی بی‌غم(الکی‌خوش) با فروش فوق العاده و موفقیت غیرمنتظره فیلم گنج قارون که فیلمنامه‌ آن براساس نوعی واکنش دفاعی ناخودآگاه در برابر ناملایمات‌ اجتماعی،خانوادگی و مشکلات کار و زندگی یعنی«زدن‌ بر طبل بی‌عاری»نوشته شده بود و رویاهای انسان فقیر را با شعار بخور و بخواب و کیف کن ارضاء می‌کرد و توجه به‌ حالت شدیدا تخدیرکننده آن در تشدید رویای انسانی که به‌ علت به پیله رفتن طولانی در دل تاریخ،در رویاهایش از دنیا بریده است. علی بی‌غم تبدیل به الگوئی برای جوان اول می‌گردد که‌ به تدریج و در طول چند فیلم،فرم مشخص و جاافتاده‌ای‌ می‌یابد و با تغییرات اندک و حاشیه‌ای در فیلمهای بسیاری‌ تکرار می‌شود،مشخصه‌های اصلی این قهرمان را می‌توان‌ به این شرح توضیح داد:جوان،خوش قد و بالا،خوش‌رو و خوش‌صدا،برخوردار از قدرت جسمانی،از نظر درونی الکی‌ خوش،رفیق باز،ناموس‌پرست،فداکار،وفادار،بی‌توجه به‌ مادیات،علاقه‌مند به مادر است و هرگز در فکر تغییر طبقه‌ یا درک علل فقر خود نیست و منطق و عقل در زندگی و تصمیم‌گیریهایش جائی ندارد. موضوع این فیلمها عمدتا از روی فیلمهای هندی کپی شده بودند و آنچه که در آنها مهم بود بی‌شخصیتی و بی‌هویتی زن بود،یا عاشقی است‌ که به علت مخالفت پدر نمی‌تواند کاری کند،یا مادری است رها شده،یا همسری است شوهر گم کرده و یا مورد تجاوز قرار گرفته و لاجرم از روستا یا شهر گریخته و از این قبیل."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.