چکیده:
هویت شاکلهی جامعه است و پیوندی وثیق با فرهنگ» تاریخ و آدابورسوم هر ملتی دارد. مانایی
جامعه و حکومت در گرو حراست و پاسداشت موّلفههای هویت جمعی است از سوی دیگرء اگر نظام
سیاسی نتواند موّلفهها و شاخصهای هویتی خویش را حفظ نماید. با بحرانهای مختلف اجتماعی,
فرهنگی و سیاسی مواجه میشود و به تعبیریء استحکام نظام مورد آسیب قرار میگیرد. ازاینروه
حکومتهاء مترصد اتخاذ سیاستهای هویتی از طریق ابزارهای مختلف برای نهادینهسازی هویت
خویش هستند. نظامهای غیردموکراتیک و استبدادی, تلاش دارند هویت مطلوب خویش را در
جامعه نهادینه نمایند. سیاست هویتی آنها عموما در تقابل با هویت ملی است و لذا میکوشند با
تدابیر و سیاستهای دستوری» هویتسازی متناسب با ایدئولوژی خویش را پیگیری نمایند. حکومت
پهلوی در ایران معاصر مترصد اتخاذ چنین رویکردی بود که منجر به بروز شکاف هویتی در جامعه
بین اجتماع و نظام سیاسی شد. مقاومت عمومی در برابر سیاست هویتی پهلوی دوم منجر به
شکلگیری جریان اجتماعی مخالف سیاست دستوری پهلوی دوم گردید. جریانهای اسلامی نیز
شکلدهندهی مخالفت عمومی با سیاست هویتی پهلوی- مبتنی بر ملزومات باستانگرایانه و ضد
دینی- برای پاسداشت هویت دینی و ملی ایرانیان بهصورت توامان بودند. مقالهی حاضر با بهره گیری
از رویکرد تحلیلی- توصیفی مترصد پاسخگویی به این سوال است که پهلوی دوم برای هویتسازی
باستان گرایانه از چه سیاستها و ابزارهایی بهره گرفت؟ یافتهها نشان میدهد در حکومت محمدرضا
شاه از مجموعه نهادهای فرهنگی برای هویتسازی جعلی و همسو با سیاست فرهنگی پهلوی بهره
گرفته شد و برخی از این سیاستها در عرصهی هویتی شامل؛ شاه پرستی» باستان گرایی» اسلامزدایی
و ترویج غربگرایی میشود.
Identity is the backbone of society and is closely linked to the culture, history and customs of each nation. The meaning of society and government depends on the protection and preservation of the components of collective identity, and if the political system can not maintain its components and characteristics of identity, it will face various social, cultural and political crises and, in other words, the strength of systems will be damaged. Hence, different systems and governments seek to adopt identity policies through various tools to institutionalize collective identity. Of course, non-democratic and authoritarian regimes try to institutionalize their desired identity in society, and their identity policy is generally in opposition to national identity, and they try to pursue identity-building in accordance with their ideology through grammatical measures and policies. In contemporary Iran, Pahlavi pursued such an approach, which led to an identity gap in society between society and the political system. The public was united with the Pahlavi identity policy, which was based on archaic and anti-religious requirements, to protect the religious and national identity of Iranians. Therefore, the present article uses analytical-descriptive method and studies of libraries to answer the question: what policies and tools has the second side used for archaic identification? The findings show that in the government of Shah, a set of cultural institutions was used to create a false identity and in line with the Pahlavi cultural policy,