چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی سبک مدیریت کلاس معلمان (مداخله ای، غیرمداخله ای و تعادلی) با سازگاری اجتماعی و
مهارت های ارتباطی دانش آموزان پایه ششم شهر بانه بود. روش پژوهش حاضر روش توصیفی و همبستگی و با استفاده از
پرسشنامه بوده است ابزار پژوهش، برای جمع آوری اطلاعات، روش پرسشنامه استاندارد بوده که شامل ٣پرسشنامه، سبک
مدیریت کلاس معلمان، سازگاری اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان، می باشد. نمونه مورد نظر براساس نمونه
گیری مورگان شامل ٣٣٥دانش آموز پایه ششم و ١٢٥آموزگار شهر بانه بود. نتایج نحقیق نشان داد بین سبک مدیریت
کلاس معلمان (تعاملگرا) با سازگاری اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان پایه ششم شهربانه (با ضریب همبستگی)
٠/٦٦٥) و سطح معناداری (٠/٠٠١) رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته همچنین بین مهارت های ارتباطی دانش آموزان با
سازگاری اجتماعی دانش آموزان (با ضریب همبستگی (٠/٦٠٢) و سطح معناداری (٠/٠٠١) رابطه مستقیم و معناداری وجود
دارد. نتیجه این که با افزایش بکارگیری سبک مدیریت تعاملگرا توسط آموزگاران در کلاس درس، میزان سازگاری اجتماعی و
مهارت ارتباطی دانش آموزان افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
کليدواژه ها: کلاس ، دانش آموز، سبک مديريت ، مهارت ارتباطي، سازگاري اجتماعي 76 مقدمه در جريان ارتباط هاي آموزشي، معلم را ميتوان کليد و عامل اصلي کنترل و هدايت رفتار فراگيران و نيروي مؤثر در برقراري ارتباط و سودمندي آن در کلاس درس دانست ، زيرا او مي تواند با توجه به بازخورد فراگيران ، شرايط و عوامل مؤثر ارتباط با شاگردان و نيز کيفيت و سودمندي تفهيم مطالب درسي را بيشتر کند و درنتيجه ، سطح و ميزان يادگيري را افزايش دهد (شعباني،١٣٨٦).
شناخت دقيق دانش آموزان کار دشواري است و بسياري از آنها ممکن است به واسطه تجارب تلخي که در سالهاي قبل از تحصيل داشته اند از درس رويگردان باشند، يکي از منابع اصلي اين مشکلات عدم ارتباط لازم و کافي بين معلم يا مربي و تک تک دانش آموزان و مديريت کلاس است 1 Lewis 2 Martin 3 Classroom Management 4 Doyle 5 Wolfgang 6 Glickman 77 (استوار،١٣٩٢).
اين مؤلفه ها را ميتوان طبقه بندي و در چارچوب کمي کارکردهاي مديريت آموزشي يعني طراحي و سازماندهي و رهبري، نظارت و کنترل و ارزشيابي و ايجاد جو يادگيري موردبررسي قرارداد (سلطاني، ١٣٨٢) مازانو( ٢٠١٢) با اشاره به اين واقعيت که عوامل متعددي در فرايند تدريس اثربخش مؤثر ميباشند، معتقد است که مهمترين عوامل تعيين کننده در اين زمينه به فعاليت ها و اقداماتي مربوط مي گردد که در قالب سبک مديريت کلاس درس توسط معلمان ، استادان و مجريان برنامه هاي درسي انجام ميشود (مازانو، ٢٠١٢به نقل از اميني،رحيمي و برزکي، ١٣٩٤) استفاده از سبک مديريت مناسب توسط معلمان باعث ايجاد محيطي ميشود که در آن دانش آموزان نه بر مبناي انگيزه اجتنابي، براي احتراز از تنبيه يا به صرف کسب تشويق ، بلکه بنا به حس مسئوليت پذيري و به اشتياق يادگيري رفتار مي کنند و سبک مديريت کلاس ارتباط مستقيمي با سازگاري اجتماعي و مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان دارد (حميدي، حاتمي ، احدي و اسدزاده ،١٣٩١).