Skip to main content
فهرست مقالات

او صدای انسانیت ما بود

نویسنده:

(4 صفحه - از 90 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، چاپلین، سینما، انسان، چارلی، عصر جدید، کارگر، کمدی، سیاسی، اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"کنت‌ فیلم دیگر چاپلین که در 1916 عرضه شد،در شکلی‌ واضح‌تر به اختلافات طبقاتی‌ می‌پرداخت و خیابان آرام که‌ همزمان با خیزش انقلابی‌ مردم روسیه در 1917 به‌ نمایش درآمد نبرد یک تنه‌ چارلی علیه جنایت و فقر حاکم در زاغه‌ها را نشان‌ می‌داد،اما پیروزی او بر این‌ شرایط،سخت ساده‌لوحانه‌ و خیالی بود و هرچند ولگرد او به پیروزی در عالم رویا راضی بود،اما افزایش آگاهی‌ چاپلین نسبت به واقعیتهای اجتماعی باعث شد تا در فیلم بعدی‌اش مهاجر به مقابله با موقعیتهای واقع‌گرایانه‌تری برود. فرهنگ بسیاری‌ از سرزمینها تحت تاءثیر فعالیت سازمان یافته توده‌ها،قدرت خیزنده فاشیسم‌ و تهدید افزاینده جنگ قرار گرفته بود و چاپلین که در سالهای قبل فشارهای‌ سیاسی و اجتماعی را به نحوی مستقیم و به شیوه‌های ساده در فیلمهایش‌ منعکس کرده بود،دوباره به سوی مطرح چنین مضامینی در فیلمهایش‌ بازگشت روشناییهای شهر که پس از بحران اقتصادی و در 1931 عرضه شد برخورد مستقیم و صریح او را با ارزشهای بورژوازی به نمایش می‌گذاشت و تضاد ساده و خردکننده میان ثروت و فقر را در زمینهء اجتماعی وسیع‌تر بررسی‌ می‌کرد ظهور روزولت به عنوان رهبر ملی و انتخاب وی به ریاست جمهوری‌ در 1932 باعث شد تا چاپلین که به طرح جدید او بدگمان بود. با کنار گذاشته شدن پایان خوش در 1915 شخصیت ولگرد کامل شد و در عصر جدید دیگر از قهرمانان کمدیهای بزن بکوب و دیوانه‌وار مک سنت‌ خبری نیست او در این فیلم از شخصیت دمدمی مزاج سنگدل و احساساتی‌ فیلمهای اولیه خود دور شده و بر سرعت و مهارتش در حرکات و استفاده‌ از شوخیهای تصویری افزوده تا به کمدی اصیل نزدیک‌تر شود و به اوج برد تا جایی که پنجه در پنجه سیستم ماشین زده عصر خود بیافکند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.