چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مطالعه منابع غیردرسی و میزان مشارکت در فعالیت های فوق برنامه مدرسه با میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان (مدارس متوسطه دوم شهر سرابله) انجام گرفت. پژوهش حاضر با تکیه بر اسناد و مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته و بر مبنای هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم که در مدارس شهر سرابله در سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل می باشند به تعداد 614 نفر می باشد. از این تعداد دانش آموز تعداد 180 نفر از طریق روش نمونه گیری در دسترس بعنوان نمونه انتخاب شده اند. که از این تعداد به تفکیک جنسیت 90 نفر دختر و 90 نفر پسر است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با طیف پاسخگویی لیکرت است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از آمار توصیفی و شاخص های آمار استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی و آزمون t در تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان داد بین مطالعه منابع غیردرسی و میزان مشارکت در فعالیت های فوق برنامه مدرسه با میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین میانگین تاثیر انگیزه مشارکت در فعالیت های فوق برنامه در بین دختران بیشتر از نمره پسران است.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان داد بین مطالعه منابع غیردرسی و میزان مشارکت در فعالیتهای فوق برنامه مدرسه با میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد.
از آن جا که هدف آموزش و پرورش در مدارس به پایان رساندن برنامهی درسی سالانه نیست به همین جهت امروز نمی توان -Buttler & Winn -Heller & Vike -Wolters, Pintrich & Karbenick -Posner - Kerr - Fredricks را محدود به مطالعه و خواندن چند کتاب درسی کرد بلکه پایان تحصیل و موفقیت و ارتقاء در مدرسه آغاز راه است (امانی، 1380: 57).
نتایج نشان دادند بین عملکرد تحصیلی دانش آموزانی که در این فعالیتها شرکت کردهاند نسبت به دانشآموزانی که در این فعالیتها شرکت نکردهاند از نظر میزان بازدهی نمرات آنها تفاوت معناداری وجود دا > نتایج پژوهش حاجی زاده (1396) با عنوان نقش فعالیتهای فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی – تحصیلی و عاطفی دانش آموزان پایه ششم از دیدگاه معلمان بندرعباس نشان داد فعالیتهاي فوق برنامه با عملکرد تحصیلی- اجتماعی و ع - Paris & Winograde -Mau دانش آموزان رابطه دارد و با بالا رفتن فعالیت هاي فوق برنامه عملکرد تحصیلی- اجتماعی و عاطفی دانش آموزان بالا رفته است.
4. بحث و نتیجه گیری یافتههای این پژوهش نشان داد بین مطالعه منابع غیردرسی و میزان مشارکت در فعالیتهای فوق برنامه مدرسه با میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین بین مشارکت در فعالیتهای فوق برنامه مدرسه با میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر سرابله رابطه معنا داری وجود دارد.