چکیده:
هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته مدیران آموزشی از چالشها و موانع توسعه صلاحیت های حرفه ای در مدیران دانشگاهی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند بود.بدین منظور داده ها با مصاحبه از 15 نفر از مدیران آموزش و پرورش، جمع آوری و به روش تحلیل مضمونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.تحلیل حاصل از مصاحبه ها حاکی از چهار مضمون اصلی از جمله موانع فردی،اقتصادی،سازمانی،فرهنگی و اجتماعی و 35 زیرمضمون شامل بی انگیزگی، مشغله زیاد،بی نیازی از دانش علمی،انزوای علمی،مقاومت در برابر یادگیری،خودبرتربینی،رقابت بر سر منافع، بی اهمیت بودن پژوهش،کمبود بودجه،کمبود امکانات،مسایل اداری بودجه ریزی، مقرون به صرفه نبودن، اتلاف بودجه،عدم مشارکت اقتصادی مدیران ،نگاه اقتصادی زودبازده، عدم حمایت بخش خصوصی،تصمیمگیری های با تاکید بر نتایج کوتاه مدت، عدم حمایت ساختاری، مدیریت وقفه ای، نبود برنامه مدون،نظامند نبودن آموزش ها،عدم آشنایی با آموزش ها،ساختار متکی به فرد،یکسان بودن مشوق ها،ارزیابی غیر اصولی از آموزش ها،نبود رقابت،ساختار بوروکراتیک،بی تحرکی سازمانی، رخوت در محیط علمی، تفکر بسته علمی، محیط غیرمحرک،دانش ضعیف، روحیه رقابتی ناسالم،نداشتن علم مدیریت تعارض و آشنا نبودن مدیران با شیوه های همکاری بود.
خلاصه ماشینی:
یکی از مشارکت کنندکان در تحقیق حاضر با اشاره به این موضوع بیان میکند که: "پولی که واسه برنامههای آموزشی مدیران به طور کلی و برنامههای مرتبط با صلاحیت حرفهای و شغلی میپردازند اصلا آنچنان زیاد نیست که بشه بهش امیدی داشت،نهایت با این میزان بودجه بشه چند جلسه آموزش یا برنامه رو به صورت نصف و نیمه برگزار کرد که بعید میدونم از اثربخشی لازم برخودار باشه"(مشارکت کننده شماره 11).
یکی از مشارکت کنندگان در همین راستا بیان میکند که: "تغییر پی در پی در برنامههایی که مرتبط با توسعه صلاحیت توی مدیران آموزشی هست منجر به عدم دستیابی به اهدفی که به دنبال آن هستن میشه، بعضی از بخش ها مرتبا مدیران ارشدشون تغییر میکنه که این مساله باعث میشه مدیران مرتبط با بخش آموزش و صلاحیت های شغلی و حرفهای هم عوض بشن و بعضی اوقات به کلی یه برنامه در این زمینه کنار گذاشته بشه و برنامه دیگه ای اجرا بشه"(مشارکت کننده شماره 7).
یکی از مشارکت کنندگان در همین ارتباط بیان میکند که: "بنده سالهاست مدیر یه بخش توی آموزش و پرورش هستم با وجود اینکه توی این سالها مدارک دانشگاهی بالاتری هم گرفتم اما تاثیر چندانی توی ارتقا پست سازمانی نداشته، خب با این اوصاف خودتون دیگه حتما میتونید حدس بزنید که برنامههای توسعه صلاحیتهای حرفهای تاثیری در این زمینه نداره"(مشارکت کننده شماره1).
Faculty development in public supported two – year colleges, Community College Journal of Research and Practice, 26,793-807.
Professional Competencies of Educational Directors, Management & Development Process, 25 (1), 69-92 [In Persian].
Retrieved July 16,2011, from http://etd.