چکیده:
هدف این تحقیق تعیین عوامل موثر بر مشارکت پذیری دانش آموزان از دیدگاه دبیران متوسطه اول شـمال شـهر تهران بوده است. روش تحقیق از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) و از نظر هـدف، کـاربردی اسـت. جامعه اماری پژوهش شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه اول دخترانه شمال شـهر تهـران (شـامل منـاطق آمـوزش و پرورش ١و٢و٣و٤) می باشد. که تعداد آنها ٩٥٠ نفر می باشد. حجم نمونه با فرمول کوکران ٢٧٤ نفر برآورد شده است و این تعداد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای (براساس منطقه) از بین جامعه آماری انتخـاب شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه ٥٤ گویه ای محقق ساخته بوده که نمره گذاری آن در مقیاس ٥ درجـه ای لیکـرت صورت گرفته است. برای تعیین روایی از روایی صوری و محتوایی استفاده شده و برای اطمینان از پایایی پرسشنامه هـا نیز، آن را روی نمونه ای با حجـم ٣٠ نفـر بـه صـورت آزمایشـی اجـرا و پایـایی آن بـا روش آلفـای کرونبـاخ ٠/٨٥ برآوردگردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار SPSS صورت گرفته است. در سطح توصیفی از جدولهای فراوانی، نمودارهای متناسب با نوع دادهها، شاخص های شـاخص هـای مرکـزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های توزیع دادهها استفاده شده و در سطح استنباطی از آزمون هـایی چـون K_S برای بررسی نحوه توزیع نمرات، آزمون t تک گروهی، آزمون فریدمن، آزمون تحلیـل واریـانس یـک طرفـه و آزمـون تعقیبی LSD استفاده شده است. نتایج نشان داد که عوامل موثر در مشارکت پـذیری دانـش آمـوزان در پـنج دسـته ساختاری، خانوادگی، فردی، اجتماعی و مدیریتی طبقه بندی شـده و هـر دسـته شـامل مجموعـه ای از متغیرهاسـت. همچنین اولویت بندی این عوامل بگونه ای است که در بین عوامل پنج گانه، عوامل خانوادگی بالاترین رتبه را داشته و بعد از آن عوامل فردی، عوامل ساختاری، عوامل مدیریتی و عوامل فرهنگی – اجتماعی در رتبه های بعـدی قـرار دارند.