چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر قلدری سازمانی بر عملکرد شغلی از طریق رهبری تحول گرا و رهبری اخلاقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به تعداد 1000 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 287 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی تسویی و همکاران (1997)، پرسش نامه استاندارد قلدری سازمانی اینارسن و همکاران (2009)، و پرسش نامه استاندارد رهبری تحول گرا رحیم و همکاران (2006) و پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی براون و همکاران) 2005 (بودند که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسش نامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب (88/0)، (85/0)، (87/0) و (88/0) برآورد شد. نتایج تحقیق نشان داد که قلدری سازمانی از طریق رهبری تحول گرا بر عملکرد شغلی تاثیر منفی و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 44/0 -است و از طریق رهبری اخلاقی بر عملکرد شغلی تاثیر منفی و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 33/0- است
The purpose of this study is to investigate the effect of organizational bullying on job performance through transformational leadership and ethical leadership. The present study is applied in terms of purpose and correlational in terms of how to collect descriptive information. The statistical population of the present study consisted of all employees of the Islamic Azad University, South Tehran Branch, numbering 1000 people. Through Cochran sampling formula, 287 people were selected as a sample through stratified sampling method appropriate to the volume. The research instruments were the standard job performance questionnaire of Tsui et al. (1997), the standard questionnaire of organizational bullying of Inarsen et al. (2009), the standard questionnaire of transformational leadership of Rahim et al. (2006) and the standard questionnaire of ethical leadership of Brown et al. (2005). The validity of the questionnaires was examined based on the content validity using the opinion of experts, formally based on the views of a number of statistical and structural populations by factor analysis method and after the necessary terms the validity was confirmed and on the other hand the reliability of the questionnaire (Cronbach's alpha method was estimated (0.88), (0.85), (0.87) and (0.88) respectively.Data analysis was performed at the inferential level including structural equation modeling. The results showed that organizational bullying through transformational leadership has a negative and significant effect on job performance, the coefficient of this effect is -0.44 and through moral leadership has a negative and significant effect on job performance, the coefficient of this effect is -0.33
خلاصه ماشینی:
آن بخش از عملکرد که معمولا در شرح شغل رسمي وجود دارد عملکرد وظيفه اي و آن بخش که به صورت رفتاري به اثربخشي سازمان از طريو اثر بر زمينه هاي 1- Bransh & murray 2 - Howladar & et al 3 - De Hoogh & Den Hartog 4 -Pico et al 5 - Stouten & et al 6 - Bouckenooghe & Menguç 7 - Patterson 8 - Mayer & et al 9 -Yu & Ko 10 -Jawahar & Carr مجله توانمندسازي سرمايه انساني، دوره ٤، شماره ٤، زمستان ١٤٠٠| ٢٤١ روانشناختي، اجتماعي و سازماني کار کمک مي کند، عملکرد زمينه اي ناميده مي شود(پالاتيس و همکاران ١، ٢٠١٥).
رستگار و 1- Landrum & et al 2- Boenke 3 - Multifactor Leadership Questionnaire 4- Higgs 5- Burke & Collins 6 - Brown & et al 7 - Resick & et al 8 - Brown & et al 9 - Giorgi & et al ٢٤٤| مجله توانمندسازي سرمايه انساني، دوره ٤، شماره ٤، زمستان ١٤٠٠ همکاران (١٣٩٨) در پژوهشي با عنوان رابطه ي رهبري تحول آفرين و قلدري در محل کار با توجه به نقش واسطه اي سلامت سازماني در بين کارکنان دانشگاه علوم پزشکي شيراز که با روش توصيفي از نوع همبستگي و با نمونه آماري ٢٥٦ نفر انجام دادند به اين نتيجه رسيدند که مولفه هاي رهبري تحول آفرين از طريق واسطه گري سلامت سازماني به صورت غيرمستقيم و منفي بر قلدري محل کار تأثير مي گذاشتند.