چکیده:
هدف پژوهش حاضر یررسی تاثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی با نقش میانجی خودباوری، نگرش کارآفرینی، ذهنیت نسبت به کارآفرینی بوده است. روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 482 نفر از دانشجویان دانشگاههای استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاسهای سنجش آموزش کارآفرینی (هندیاتی، 2020)، نگرش به کارآفرینی (جنا، 202) و احساس خودکارآمدی، ذهنیت نسبت به کارآفرینی و قصد کارآفرینی (واردنا و همکاران، 2020) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آنها، بین نمونه توزیع و دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان دادآموزش کارآفرینی بر خودباوری، ذهنیت و نگرش (عاطفی، شناختی و رفتاری) وقصد کارآفرینی تاثیر مثبت و معناداری داشته است وخودباوری بر ذهنیت و نگرش (عاطفی، شناختی و رفتاری) وقصد کارآفرینی تاثیر مثبت و معناداری داشته است و همین طوربعد عاطفی، رفتاری نگرش بر قصد کارآفرینی تاثیر داشت اما بعد شناختی بر قصد کارآفرینی تاثیر نداشته است. چراکه، آموزش میتواند بسترساز رشد مهارتها و توانمندیهای افراد کارآفرینی بوده است و این عامل با تاثیری که بر نگرش افراد در زمینه قابلیتهای خود میگذارد، احساس خودکارآمدی آنان را افزایش میدهد و ذهنیت مثیتی نسبت به کارآفرینی در آنان ایجاد کرده و قصد کارآفرینی آنان را تقویت میکند
The purpose of this study was to investigate the effect of entrepreneurship education on entrepreneurial intention with the mediating role of self-confidence, entrepreneurial attitude, mentality towards entrepreneurship. The research method of the present study was descriptive-correlational. The sample consisted of 482 students of universities in Mazandaran province who were selected using stratified random sampling. The instruments of this study included the scales of measuring entrepreneurship education , attitude towards entrepreneurship (Jena, 202) and feeling of self-efficacy, entrepreneurial mentality and entrepreneurial intention (wardena et al., 2020) which after calculating the validity and reliability They were analyzed between the distribution sample and the data using a structural equation model. Findings showed that entrepreneurship education had a positive and significant effect on self-confidence, mentality and attitude (emotional, cognitive and behavioral) and entrepreneurial intention and self-confidence had a positive and significant effect on mentality and attitude (emotional, cognitive and behavioral) and entrepreneurial intention and so on. Emotionally, behavioral attitude had an effect on entrepreneurial intention but cognitive dimension did not affect entrepreneurial intention. Because, education can be the bedrock for the development of skills and abilities of entrepreneurs, and this factor, by affecting people's attitudes about their capabilities, increases their sense of self-efficacy and a positive mentality towards entrepreneurship. Creates in them and strengthens their entrepreneurial intention