چکیده:
طرح مسئله: در دهههای اخیر افزایش فاجعهآمیز تخریب محیطزیست در ابعاد مختلف آن، موردتوجه جامعة جهانی قرار گرفته است. در زمینة این نابسامانیهای محیطی، نباید بسیاری از رفتارهای نامناسب را که نتیجة ناآگاهی و نداشتن دانش زیستمحیطی بوده است، نادیده گرفت و نواحی روستایی به دلیل ارتباط نزدیکتر با محیط، اثرات دوچندانی در این خصوص دارند.هدف: سنجش و ارزیابی میزان آگاهی و دانش زیستمحیطی روستاییان در ناحیة روستایی چغاخور است.روش: نوع پژوهش کاربردی و از حیث روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر پیمایش است. جامعۀ آماری شامل روستاییان در ناحیة چغاخور از توابع شهرستان بروجن است. بدین منظور بهصورت نمونهگیری تصادفی تعداد 251 نمونه از 2065 خانوار انتخاب و بررسی شد.نتایج: میانگین نمرۀ میزان دانش زیستمحیطی در گروه نمونه 27/140 بوده و بالاتر از نمرۀ برش است؛ بنابراین میزان آگاهی و دانش زیستمحیطی روستاییان در سطحی بالاتر از حد متوسط است. همچنین نتایج آزمون خی دو و ضریب همبستگی اتا نشاندهندۀ آن است که بین جنسیت و تاهل با سطح «آگاهی و دانش زیستمحیطی» رابطۀ مثبت و متوسط وجود دارد. برای متغیرهای سن و تحصیلات نیز با توجه به مقدار ضریب تی.بی کندال 179/0- و 401/0 این رابطه بهترتیب منفی- ضعیف و مثبت- متوسط است؛ اما برای متغیرهای وضعیت فعالیت و نوع اشتغال روستاییان رابطهای وجود ندارد. برعکس این رابطه، برای متغیر درآمد بهصورت ضعیف وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه با مقدار F (248/1) معنیدار نیست و این امر حاکی از آن است که تفاوت مکانی درخصوص میزان آگاهی و دانش زیستمحیطی وجود ندارد.نوآوری پژوهش در کاربرد شاخصهای متناسب با شرایط محلی، نوع آزمونها و مکان پژوهش است.
AbstractProblem Definition: In recent decades, the catastrophic increase in environmental degradation in its various dimensions has been considered by the international community. In the context of these environmental disorders, many inappropriate behaviors that are the result of ignorance and lack of environmental knowledge should not be ignored and rural areas can have a double impact in this regard due to their closer relationship with the environment.Purpose: The purpose of the present study is to evaluate the level of environmental knowledge and awareness of the villagers in the rural area of Choghakhor.Methodology: This research is applied and descriptive-analytical (based on survey) in terms of type and method, respectively. The statistical population includes villagers in the Choghakhor area of Boroujen County. Accordingly, 251 samples from 2065 households were selected by random sampling and questioned.Results: The results of the study show that the average score of environmental knowledge in the sample group is 140.27 which is higher than the cut-off score; therefore, the level of villagers’ environmental awareness and knowledge is above average. The results of the chi-square test and ETA correlation coefficient show that there is a positive and moderate relationship between gender and marital status with the level of awareness and environmental knowledge. For the variables of age and education, according to the value of Kendall's tau-b correlation coefficient -0.179 and 0.401, this relationship is negative-weak and positive-average, respectively. But, there is no relationship between the level of environmental awareness and knowledge and the villagers’ employment status or occupation. Conversely, this relationship exists weakly for the income variable. The results of one-way analysis of variance with the F value (1.248) are not significant and this shows that the spatial difference is not significant with respect to environmental awareness and knowledge.Innovation: The innovation of research lies in the application of indicators appropriate to local conditions, type of tests, and research location. Keywords: Village, Sustainable Rural Development, Environmental Awareness and Knowledge, Choghakhor Area. References- Abdul-Halim, N. S., Ruslan, N. S., Idris, N. S. U., & Nawawi, S. A. (2021). Knowledge, attitude and practice of environmental sustainability among Sustainable Science students in Universiti Malaysia Kelantan. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 842, No. 1, p. 012048). IOP Publishing.- Ahmadian, D., & Haghighatian, M. (2016). Sociological analysis of the role of cultural factors on urban environmental behaviors studied (citizens of Kermanshah). Journal of Urban Sociological Studies, 6(18), 51-76 (in Persian).- Akpafun, S., Ndinwa, G., & Chukumah, C. (2020). Evaluation of Environmental Awreness Level Aong Sakeholders in in Rural and Urban Communites, Southern Nigeria. International Journal of Climate Research, 4(1), 1-15.- Al-Rabaani, A., & Al-Shuili, A. (2020). Environmental Knowledge, Attitudes, and Behavior among Omani Post-Basic Education Students. European Journal of Social Sciences, 60(1), 29-38.- Arcury, T. A., & Johnson, T. P. (1987). Public environmental knowledge: A statewide survey. The Journal of Environmental Education, 18(4), 31-37.- Bahram Soltani, K. (2008). Environment. Tehran: Urban Planning and Architecture Research Center of Iran (in Persian).- Banan, Gh. A. (1973). Human environment and prevention of its pollution. Tehran: National Association for the Protection of Natural Resources and Human Environment (in Persian).- Bashirun, S. N., & Noranee, S. (2020). Influence of Environmental Knowledge and Attitude on Employee Green Behaviour. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(6), 937–946.- Dehkhoda, A. A. (1994). Dictionary of Dehkhoda. Tehran: University of Tehran (in Persian).- Fazeli, M., & Salehi, J. (2014). The gap between tourists' attitudes, knowledge and environmental behavior. Journal of Tourism Management Studies, 22, 161-137 (in Persian).- Frick, J., Kaiser, F. G., & Wilson, M. (2004). Environmental knowledge and conservation behavior: Exploring prevalence and structure in a representative sample. Personality and Individual Differences, 37(8), 1597-1613.- Geiger, S. M., Geiger, M., & Wilhelm, O. (2019). Environment-specific vs. general knowledge and their role in pro-environmental behavior. Journal of Frontiers in Psychology, 10, 718.- Sareban, V. H., & Toutakhane, A. M. (2019). Modeling the environmental knowledge of local communities in tourist villages case study: touristic road of Qaleh Chaei, Ajabshir County. Journal of Rural Development Strategies, 6(1).- Khoshfar, G., Salehi, S., Vesal, Z., & Abaszade, M. R. (2015). Evaluate the Social factors affecting environmental awareness of villagers (Case study: The Village-city of Jagharq in Binalud county). Journal of Rural Research, 6(1), 137-158 (in Persian).- Lin, S. T., & Niu, H. J. (2018). Green consumption: Environmental knowledge, environmental consciousness, social norms, and purchasing behavior. Journal of Business Strategy and the Environment, 27(8), 1679-1688.- Liu, P., Teng, M., & Han, C. (2020). How does environmental knowledge translate into pro-environmental behaviors?: The mediating role of environmental attitudes and behavioral intentions. Journal of Science of the Total Environment, 126-138.- Makhdoom, M. (1996). Sustainable Development. Journal of Jihad, 194, 3-10 (in Persian).- McBride, B. B., Brewer, C. A., Berkowitz, A. R., & Borrie, W. T. (2013). Environmental literacy, ecological literacy, ecoliteracy: What do we mean and how did we get here? Ecosphere, 4(5), 1-20- Mikuła, A., Raczkowska, M., & Utzig, M. (2021). Pro-Environmental Behaviour in the European Union Countries. Energies, 14(18), 5689.- Mostafa, M. M. (2007). Gender differences in Egyptian consumers’ green purchase behaviour: the effects of environmental knowledge, concern and attitude. International Journal of Consumer Studies, 31(3), 220-229.- Noori, H., & Norouzi, A. (2017). Fundamentals of Environmental Planning for Sustainable Rural Development. Isfahan: University of Isfahan Press (in Persian).- Pourtarery, M., Roknedin Eftekhari, A., & Rahmati, M. (2013). The Impacts of Legal Knowledge in Rural Social Welfare (A Case: Study of Western Mian Kohe, Country area Poldokhtar-Lorestan Province-Iran). Journal of Geography and Planning, 16(42), 45-63.- Riahi, V., Javan, F., & Dehghani, N. (2017). Analysis of the viewpoint of training the villagers to protect the environment of rural areas (Case Study: Rezvanshahr city). Journal of Human and Environment, 14(39), 67-78 (in Persian).- Salehi, S. (2012). Environmental Behvaior and Education. Journal of Educational Sciences, 18(2), 201-226 (in Persian).- Salehi, S., & Imam Gholi, L. (2012). Experimental study of the relationship between environmental awareness and behaviors (study of urban and rural areas of Sanandaj city). Journal of Social Problems of Iran, 1, 121-147 (in Persian).- Shakouei, H. (2011). New Thoughts in the Philosophy of Geography. Seventh Edition. Tehran: Gitashenasi Publication (in Persian).- Sojasi Qeidari, H., & Faal Jalali, A. (2018). Assessing the Villagers’ Environmental Behavior and Awareness (Case Study: Zanglanloo Rural District). Journal of Spatial Planning, 8(1), 29-50 (in Persian).- Sojasi Qeidary, H., & Azizi, S. (2016). Assessing Rural Farmers Environmental Literacy Level (Case Study: Villages of Zoeram Dehestan in Shirvan District). Journal of Geography and Environmental Planning, 27(3), 107-130 (in Persian).- Statistics Center of Iran (2016). General Census of Population and Housing in 2016, Chaharmahal and Bakhtiari Province. (n.p) (in Persian).- Webster (2022). Merriam-webster Dictionary. Retrieved from:https://www.merriam-webster.com/dictionary/environment.
خلاصه ماشینی:
در سکونتگاههاي روستايي بهعنوان يکي از مکانهاي زندگي، نزديکي ويژهاي به محيط پيرامون هست؛ بده طدوري که بيشترين تأثير را بر محيط دارد و از آن نيز اثر ميپذيرد؛ بنابراين بخش عمدهاي از مشدکل زيسدتمحيطدي حدال حاضر، فقدان آگاهيهاي روستاييان در برخورد با محديط اسدت )خدوشفدر و همکداران، ١١٣٥: ١١٨( در ايدن راسدتا آموزش و دادن آگاهي به روستاييان مي تواند رويکردي اثربخش براي ارتقاي آگداهيهداي زيسدتمحيطدي )ريداحي و همکاران، ١٦:١١٣٤( و مؤثرترين راه براي تقويت مشارکت جامعه از طريق ايجاد احسا مسئوليت در حل مشدکل زيستمحيطي باشد )٢٠٢٠:٢٩ ,Al-Shuili &Al-Rabaani (.
در پژوهش حاضر بده ايدن موضدوع توجه و چند سؤال اصلي مطرح شده است: اينکه ميزان آگاهي و دانش زيستمحيطدي مدردم ناحيد چغداخور در چده سطحي قرار دارد؟ آيا بين ويژگيهاي فردي با ميزان »آگاهي و داندش زيسدتمحيطدي« آنهدا رابطده وجدود دارد؟ آيدا تفاو هاي مکاني در زمين ميزان آگاهي و دانش زيستمحيطي در ناحي مذکور وجود دارد؟ پيشينة پژوهش نتايج بررسيها درخصوص پيشين پژوهش نشاندهند آن بود که در بخش پژوهشهاي داخلي حيدري و مجندوني )١١٣٨( در پژوهشي »مدلسازي ارتقاي دانش زيسدتمحيطدي جوامد محلدي را در روسدتاهاي گردشدگرپذير محدور توريستي قلعه چاي«، بررسي کردند و بده ايدن نتيجده رسديدند کده بدين گردشدگري و ارتقداي شداخصهداي داندش زيستمحيطي روستاييان رابط مثبت و معني دار وجود دارد.
به عبار ديگر، بين ميزان دانش زيستمحيطي روستاييان و جنسيت رابطه وجدود دارد و بدا توجده بده مقدار اتا )٤/١٦١( اين رابطه مثبت و متوسط است.
یر صفحه رجوع شود) )مأخذ: يافتههاي پژوهش، ١٣١١( - رابط بين »ميزان آگاهي و دانش زيستمحيطي« و »سن«: براسا نتايج بهدستآمده مقدار خي دو )٤١٦٣-=r( با فاصل اطمينان ٣٤ درصد در سطح معناداري )٤٤٤٤=sig( کوچکتر از ٤/٤٤ است؛ بنابراين بين متغير ميدزان داندش زيستمحيطي و سن رابطه وجود دارد.