چکیده:
مقاله حاضر با این فرضیه که شاهنامه فردوسی و معماری ایرانی به مثابه دو نمود فرهنگی، اهداف مشترکی را دنبال میکردند، تلاش دارد با تحلیل واژگان معماری در شاهنامه و جستجوی خصلتهای حماسیگونه در آثار معماریِ پس از آن، وجوه اشتراک این دو نمود فرهنگی را کاوش نماید. ابتدا به تحلیل و تبیین ویژگیهای اشعار فردوسی، سپس بررسی دقیق معماری خراسان پس از شاهنامه پرداخته شده و در نهایت با روش همبستگی، به تناظر نتایج اشعار و ویژگیهای ابنیه پرداخته شد. هدف اصلی، تعیین شاخصهایی جهت شناخت معماری حماسی است. سؤال آن است که کدام عناصر و خصلتهای هنری، به طور مشترک در شعر و معماری خراسان در دوره پس از آفرینش این اثر، وجود دارد و آیا این همانندیها دلالت بر اثرگذاری شاهنامه بر جریان فکری معماری خراسان در قرن پنجم دارد؟ این شاخصها چگونه اولویتبندی میشود؟ ابتدا خصلتهای شاهنامهای با استفاده از منابع کتابخانهای شناسایی و سپس به منظور نظرسنجی از خبرگان با تکنیک دلفی، پرسشنامهای جهت وزندهی به شاخصهای مؤثر در معرض دید ۱۵ فرد خبره قرار گرفت. سپس با انتخاب ۸ بنای مهم قرن پنجم با کاربرد روش سلسلهمراتبی و تکنیک AHP با بهرهگیری از نظرات ۱۰ خبره، به اولویتبندی بناها به لحاظ حماسی بودن پرداخته شد. نتایج نشان میدهد از میان شاخصهای معماری حماسی، «القای هیبت و عظمت»، «صلابت» و «نماد» بیشترین تبلور معنایی را در بناهای قرن پنجم نسبت به دورۀ پیش از خود داشته و در میان نمونهها، مسجد ملک زوزن و پس از آن، آرامگاه ارسلان جاذب در بالاترین رتبه جای دارند.
The present article, with the hypothesis that Ferdowsi Shahnameh and Iranian architecture pursued common goals as two cultural manifestations, tries to analyze the architectural words in Shahnameh and search for epic features in the architectural works and explore the commonalities of these two cultural manifestations. First the characteristics of poems are analyzed, then the architecture of Khorasan after Shahnameh is examined, and finally the results of Ferdowsi's poems and the fifth century buildings' characteristics will be correlated. The main purpose is to determine the characteristics for understanding epic architecture. The question is which elements and artistic features are common in Ferdowsi poetry and Khorasan architecture in the period after the creation of this work, and do these similarities indicate the influence of Shahnameh on the intellectual current of Khorasan architecture in the fifth century? How are these indicators prioritized? First the characteristics of Shahnameh were extracted using library resources, and then a questionnaire was used by Delphi technique to weigh the effective indicators and exposed to 15 experts. Then, by selecting 8 important buildings of the fifth century and using the hierarchical method and AHP technique, using the opinions of 10 experts, the buildings were prioritized in terms of epic. The results show that among the characteristics of epic architecture, "induction of majesty", "solidity" and "symbol" have the highest semantic appearing in the buildings of the fifth century compared to the previous period. Malek Souzan mosque and the tomb of Arsalan Jazeb is in the highest rank among samples.