چکیده:
هدف از پژوهش حاضر به نقش مشاوران در مراقبت دانش آموزان دختر در برابر آسیب های اجتماعی دبیرستان های دخترانه نورآباد می باشد . تحقیق حاضر را می توان از نوع تحقی پیمایشی توصیفی دانست ، در عین حال تحقیق به صورت میدانی به انجام می رسد . جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دلفان می باشند .آمار دانش آموزان 840 نفر می باشند از روش خوشه ای و تصادفی استفاده شد و حجم نمونه بدست آمده 451 نفر با استفاده از جدول مورگان تعیین می گردد . یافته های پژوهش نشان میدهد بین میزان تحصیلات والدین با آسیب های روانی و اجتماعی فرزندانشان ضریب همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. این همبستگی بین خانواده و مدرسه 337/0، خانواده و همسالان 467/0، خانواده و جامعهپذیری 225/0، مدرسه و همسالان 384/0، مدرسه و جامعهپذیری 155/0 و همسالان و جامعهپذیری 123/0 است.
خلاصه ماشینی:
پيشينه پژوهش: الف) در تحقيقي كه در سال 1376 توسط خانم مريم آشوري به راهنمايي آقاي دكتر حسن احدي تحت عنوان «بررسي عوامل رواني - اجتماعي موثر بر اختلالات رفتاري نوجوانان 13 الي 16 ساله مقطع راهنمائي » انجام شده ، نشان داده است ، كه والدين دانش آموزان داراي اختلال رفتاري ، در مقايسه با دانش آموزان عادي داراي سازگاري كمتري مي باشند .
2 ج)در تحقيق ديگري كه در سال 1380 توسط خانم ها فروغ پهلواني و زهره عليمحمدي و سيمين قاري به راهنمايي آقاي دكتر حسن احدي تحت عنوان «بررسي علل رواني - اجتماعي اختلالات رفتاري در نوجوانان دختر مقطع سني 12 الي 15 سال در سه ناجيه كرج (يك - سه - چهار) انجام شده مشخص شده است .
جدول 2- نتایج تحلیل واریانس یکراهه روی میانگین نمرات بین مسئولیت پذیری با سرمایه روانشناختی (به تصویر صفحه رجوع شود) اطلاعات مندرج در جدول بالا نشان میدهد بین ميزان درآمد خانواده با آسيب هاي رواني و اجتماعي تفاوت معنیداری وجود دارد یعنی با افزایش میزان درآمد خانواده ها نمرات آسیب شناسی روانی اجتماعی دانش آموزان کاهش پیدا می کند .
. نتیجه گیری : فرضیه اول: اطلاعات ارائهشده در جدول بالا نشان میدهد بین ميزان تحصيلات والدين با آسيب هاي رواني و اجتماعي فرزندانشان ضریب همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد.
فرضیه دوم : اطلاعات مندرج در جدول بالا نشان میدهد بین ميزان درآمد خانواده با آسيب هاي رواني و اجتماعي تفاوت معنیداری وجود دارد یعنی با افزایش میزان درآمد خانواده ها نمرات آسیب شناسی روانی اجتماعی دانش آموزان کاهش پیدا می کند .