چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی عناصر برنامه درسی از دیدگاه متفکران مکتب فلسفی لندن هرست و پیترز بود. مقاله مروری با استفاده از مطالعات گذشته و جستجوی مقالات مختلف با استفاده از پایگاه اطلاعاتی نورمگز، گوگلاسکولار، سیلولیکا و کمبریج ... صورت پذیرفت. روش نمونهگیری 50 مقاله گردآوری شد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 20 مقاله انتخاب کرده به بررسی آن پرداخته شد نتایج پژوهش نشان داد. پیترز و هرست، سیستم آموزشی مبتنی بر روشنفکری که بر اساس معیارهای معرفتی عینی ساخته شده از طریق آن دانشآموزان میتوانند وارد شیوهای از یادگیری شوند که بر درک عقلانی یک موضوع شود، تاکید میکردند. طیف گستردهای از سیستمهای دانش تثبیت شده چنین آموزشی، باروحیه آموزش آزادانه و برخلاف آموزش تخصصی، باهدف رشد فکری همهجانبه دانشآموزان است و همچنین برای دستیابی به زندگی خوب مفید باشد. پیترز و هرست قطعا سهم قابلتوجهی در گفتمان آموزشی ما داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
پیترز، در تحلیلی که از تربیت دارد، میگوید جهتگیری بهسوی ارزشهای خاصی در معنای تعلیموتربیت وجود دارد؛ پس اهداف، ارزشهایی هستند که قبل از تربیت اتخاذ شدهاند و نمیتوان از اهداف تربیتی سخن گفت۔ خاطرنشان میشود که هدف تربیت از ماهیت آن گرفته میشود و در هر دوره تاریخی، مفاهیم تعلیموتربیت معیارهای خاصی دارند و عصری هستند و باتوجهبه مبنای ارزش شناختی، ارزش مطلق را انکار کرده و قائل به ارزش نسبی هستند۔ بااینحال، بیشتر حساسیت نگرش تحلیلی در فلسفه به زبان و نقش آن در تعلیموتربیت است که ارتباط بین معلم و متعلم از طریق زبان است ازاینرو اهدافی متناسب با این وجهه نظر دارند۔ فلسفه تحلیلی، تأکید بر زبان دارد؛ ازاینرو یکی از اهداف مهم در تعلیموتربیت، آشناسازی افراد با امکانات زبانی است که در واقع دریچه فهم حقایق هست و بایستی یادگیرنده را به بارهای معنوی و پیشفرضهای زبان متوجه نمود .
(میرزا محمدی، 1388) پیترز، در تحلیلی که از تربیت دارد، میگوید جهتگیری بهسوی ارزشهای خاصی در معنای تعلیموتربیت وجود دارد؛ پس اهداف، ارزشهایی هستند که قبل از تربیت اتخاذ شدهاند و نمیتوان از اهداف تربیتی سخن گفت۔ خاطرنشان میشود که هدف تربیت از ماهیت آن گرفته میشود و در هر دوره تاریخی، مفاهیم تعلیموتربیت معیارهای خاصی دارند و عصری هستند و باتوجهبه مبنای ارزش شناختی، ارزش مطلق را انکار کرده و قائل به ارزش نسبی هستند۔ بااینحال، بیشتر حساسیت نگرش تحلیلی در فلسفه به زبان و نقش آن در تعلیموتربیت است که ارتباط بین معلم و متعلم از طریق زبان است۔ازاینرو اهدافی متناسب با این وجهه نظر دارند۔ فلسفه تحلیلی، تأکید بر زبان دارد؛ ازاینرو یکی از اهداف مهم در تعلیموتربیت، آشناسازی افراد با امکانات زبانی است که در واقع دریچه فهم حقایق هست و بایستی یادگیرنده را به بارهای معنوی و پیشفرضهای زبان متوجه نمود.