چکیده:
هدف: روند رشد و توسعهی فناوری و کاربردهای آن در ابزارهای سازماندهی دانش و بازیابی اطلاعات امروزه جایگزین روشهای سنتی سازماندهی شدهاست. ابزارهای سنتی سازماندهی دانش از قبیل طرحهای ردهبندی، سرعنوانهای موضوعی و اصطلاحنامهها هستند که عمدتا برای محیط چاپی طراحی شدهاند، با توجه به تغییرات گسترده فناوری این ابزارها به شکل الکترونیکی تحول یافتهاند و تلاش میشود تا با محیطهای جدید همخوان گردند. در این مقاله با بررسی تحلیلی و مرور تحول دیدگاههای مطرح و تاثیرگذار درحوزه سازماندهی دانش تلاش شده تا بر ضرورت به کارگیری ابزارهای نوین سازماندهی دانش تاکید و نظامهای سازماندهی دانش از قبیل وب معنایی، هستیشناسی و نظام ساده سازماندهی دانش و نقش آنها در فرایند سازماندهی، ذخیره و بازیابی را بررسی کند. روش شناسی: در این مطالعه با توجه به ماهیت مقاله از روش مروری استفاده شدهاست. یافتهها: ارائه دانش در محیط وب، باعث تغییر در ابزارهای سازماندهی دانش شده و ابزارهای سازماندهی دانش در محیط جدید، در حال توسعه است. نتیجهگیری:. فناوری و قابلیت آن در انسجام دانش در یک حوزة موضوعی و تسهیل فرایند بازیابی، باعث شده است تا ابزارها و بسترهای جدیدی ایجاد شود. آنچه به منزله یک اصل بدیهی در برابر ما قرار دارد، این است که امکانات بالقوه و شگرفی در محیط اطلاعات الکترونیکی وجود دارد که باید با رویکردهای کنجکاوانه و پژوهشگرانه، به شناسایی و بهکارگیری آنها پرداخت. به نظر میرسد نسلهای جدیدی از نظامهای سازماندهی دانش در راه است. عوامل گسترده دیگری نیز در فرایند سازماندهی دانش دخیل است که به مطالعه و بررسی همه جانبه نیازمند است. در نهایت، توصیه میشود بازنگری در ساختار ابزارهای سنتی سازماندهی دانش از قبیل اصطلاحنامهها و استانداردهای نمایهسازی، در اولویت قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
ابزارهای سنتی سازماندهی دانش از قبیل طرحهای ردهبندی، سرعنوانهای موضوعی و اصطلاحنامهها هستند که عمدتا برای محیط چاپی طراحی شدهاند، با توجه به تغییرات گسترده فناوری این ابزارها به شکل الکترونیکی تحول یافتهاند و تلاش میشود تا با محیطهای جدید همخوان گردند.
آنچه که در این تحقیق به آن پرداختهشده جایگاه طبقهبندی علوم در ساختار دانش است و تغییر ابزارهای سازماندهی دانش با توجه به تغییرات فناوری در دنیای امروز برای بازیابی اطلاعات مورد بررسی قرارگرفتهاست.
سازماندهی دانش: سازماندهی دانش، حوزهای از مطالعات مرتبط با علم اطلاعات و کتابداری و فعالیتهایی مانند: توصیف سند، نمایهسازی و طبقهبندی در کتابخانهها و بایگانیهاست؛ به بیان دیگر، الگوی ساختاریافته از مفاهیم است که برای نمایش و سازماندهی دانش به کار میرود.
به این ترتیب هر فرد میتواند مستنداتی را که تولید کردهاست امضا کند و دیگران در صورتی که سندی امضای فرد مورد نظر را داشتهباشد به محتویات آن اعتماد میکنند (Rezaei et al, 2017) ضرورت روی آوردن به نظام های نوین سازمان دهی دانش: بر پایه نظر متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی، ابزارهای سنتی سازماندهی دانش، از قبیل: طرحهای ردهبندی، سرعنوانهای موضوعی و اصطلاحنامهها که عمدتاً برای محیط چاپی طراحی شدهاند، با توجه به تغییرات گسترده فناورانه، به شکل الکترونیکی تحول یافتهاند و تلاش میشود تا با محیط جدید همخوان گردند.
اطلاعات مرتبط امکان دارد درون خود نظامهای سازماندهی دانش موجود باشند یا این نظامها بهمثابه اسناد میانجی برای بازیابی کلیدهایی برای دستیابی به آن در منابع دیگر بهکارروند.