Skip to main content
فهرست مقالات

دار و دسته نیویورک: آن روی سکه تمدن آمریکایی

نویسنده:

(2 صفحه - از 69 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ، دار و دسته‌های نیویورک ، راننده تاکسی ، امریکا ، فیلمساز ، سکه تمدن آمریکایی ، سینمای مارتین اسکورسیزی در فیلم ، مارتین اسکورسیزی ، مدنیت ، تصویر

خلاصه ماشینی:

"اما آنچه اسکورسیزی از نیویورک قرن نوزدهم به رؤیت‌ تماشاگرش می‌رسد با آن خیابانهای مملو از بزهکاری و خلاف‌ و مقابله‌های کراهت‌آمیز و مشمئزکننده و رشوه‌خواری و هرج‌ و مرج و بی‌قانونی و چپاول علنی و قتل و غارت،آنقدر تکاندهنده است که نمای انتهایی فیلم و نمایش رشد شهر نیویورک(با دیزالو تصاویر)بر روی این بستر گناه و خون و جنایت همه آن دعاوی انساندوستانه و متمدنانه درباره‌ پسزمینه‌های تاریخ تمدن امریکا و مدنیتی را که بر اساس آن‌ امروزه خود را به رخ جهانیان می‌کشد مورد تردید قرار می‌دهد. اگر چه هیچ یک از این رد پاها برای اسکورسیزی و اثر جذابش نقطه ضعفی به‌ شمار نیامده و مشخصه‌های سینمای مارتین اسکورسیزی‌ در فیلم،بیش از هرموردی آشکار است به نظر می‌آید به رغم‌ ادعاهای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی امریکا مبنی بر نوگرایی و آزاداندیشی،همچنان آن تفکرات سنتی و پس مانده‌ دوران مک کارتیسم بر اعضای آن غالب است چرا که به راحتی‌ چشم خود را بر همه قابلیتهای ساختاری و محتوایی فیلم‌ «دار و دسته نیویورک»بسته و فقط به دلیل اتهام کهنه‌ای، تحت عنوان«ضد سیستم بودن فیلم»آن را از حتی جوایز فنی و تکنیکی هم محروم می‌سازند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.