Skip to main content
فهرست مقالات

دیالکتیک سینما، سینمای دیالکتیک (شبهای روشن)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سینما ، دیالکتیک ، فیلم ، تضاد ، سینما سینمای دیالکتیک شبهای روشن ، هنر ، سنتز ، دیالکتیک سینما سینمای دیالکتیک ، دیالکتیک سینما ، سینمای دیالکتیک

خلاصه ماشینی:

"در تفسیر و تحلیل علت فاعلی و غایی این‌ نقوش که عمدتا حیوانی را نشان می‌دهد که تیر یا نیزه‌ای به بدن او اصابت‌ کرده و انسانی نیز در کنار اوست و یا انسانی را در حال پرتاب نیزه به سمت‌ حیوانی که معمولا گاو و یا گوزن می‌باشد تصویر کرده است،می‌بایست تضاد و کشمکش بین دو حس بیم و امید و ترس و رجاء در وجود انسان شکارگر اولیه را که به منظور ادامهء زندگی و تاءمین مایحتاج خود و خانواده‌اش به‌ قلب خطر و شکار می‌زند،نیز بدان افزود. به دیگر سخن اینکه،به رغم عهده‌داری‌ نقش تصویرسازی و سازماندهی بین خطوط،اشکال و رنگها نتها در نقاشی‌ و نتها و ملودیها در موسیقی(به عنوان دو هنر اساسی و نمادین)توسط هارمونی و هماهنگی،باید گفت عنصر ذاتی و وجه قوام‌دهندهء درونی و علی‌ در دو نمونه مذکور چیزی نیست جز تضاد و اختلاف آوایی بین نتها و کششهای آنها در موسیقی و نیز شدت و ضعفی که در تضاد میان رنگها (کنتراست)و فضا(پرسپکتیو)در نقاشی است. برای خلق این عناصر متضاد کافی‌ است یکی را بنا کنی و بعد بپرسی:چه عناصر دیگری در همین شخص‌ هست که باعث کشمکش درونی می‌شود»با الهام از واقعیت و با نگاهی به‌ نظریهء ارسطو که هنر را تقلید و محاکات از واقعیت می‌داند می‌توان مرز باریک و حساس میان تیپ و شخصیت و راه رهایی از سقوط به ورطهء تیپ‌ سازی را لحاظ ابعاد و خصلت‌های متناقض و متضاد در شخصیت دانست. شبهای روشن با طرح پارادوکس شب و روشنی در کنار هم تداعی‌گر پرسش در ذهن مخاطب می‌گردد که چه عاملی توانایی زدودن ظلمت و سیاهی از شب تیره را دارد و امکان جمع میان این دو ضد چگونه خواهد بود؟همه پاسخ را حدس می‌زنیم،پاسخی که فیلمساز نیز خود را متعهد به‌ بازگویی آن می‌داند؛اعجاز عشق."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.