چکیده:
شناخت پدیده سازمان و حل مسائل آن، نیازمند شکل گیری بنیادهای فکری و مبانی اساسی دانش سازمان و مدیریت است. شناخت عنصر انسانی در سازمان و مدیریت، نیازمند شناخت مبانی متعددی است که در این مقاله تلاش شده است برخی از آنها تبیین گردد. جهت گیری این پژوهش بنیادی و از نظر هدف اکتشافی است. گردآوری اطلاعات نیز بر مبنای مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است. مدیریت پروژه، فرایندی است، در جهت حفظ مسیر پروژه، برای دستیابی به تعادلی اقتصادی و موجه، بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت، در حین اجرای پروژه، که از ابزار و تکنیک های خاص خود، در انجام این مهم کمک می گیرد. در واقع کنترل اجرای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است، به طوری که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی ترین فعالیتها، پروژه را به نزدیکترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود باز گرداند.وقتی می گوییم رفتار سازمانی، باید تعریف خودمان را مشخص کنیم و بگوییم رفتار سازمانی چیست. رفتار سازمانی، بررسی رفتار انسانها در محیط سازمانی و بررسی رفتار سازمانها در محیط اقتصادی و اجتماعی است. از آنجایی که سازمانها موفقیت های خودشان را مدیون تیم های کاری خود هستند و این منابع انسانی است که سرنوشت و آینده ی یک سازمان را رقم می زند، تشکیل تیم های قدرتمند از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی تیم تشکیل شد و افراد برای دستیابی به یک هدف مشترک گرد هم آمدند، به دنبال آن مدیر با چالشهایی نظیر مدیریت افراد با طرز فکرها، شخصیت ها و فرهنگ اجتماعی متفاوت، مواجه خواهد شد. لذا مدیر برای دستیابی به حداکثر کارایی تیم خود باید اهمیت رفتار سازمانی را درک مورد توجه قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
بررسی مدیریت پروژه پیشرفته بر اساس فلسفه رفتار سازمانی حسن محسنی مخسری1 1 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان چکیده شناخت پدیده سازمان و حل مسائل آن، نیازمند شکل گیری بنیادهای فکری و مبانی اساسی دانش سازمان و مدیریت است.
لذا مدیر برای دستیابی به حداکثر کارایی تیم خود باید اهمیت رفتار سازمانی را درک مورد توجه قرار دهد.
مدیریت پروژههای پیشرفته بر اساس فلسفه رفتار سازمانی از مهمترین اصولی است که باید در یک پروژه رعایت شود تا سازمان را به اهداف مورد نظر برساند، ایجاد انگیزه در سازمان، ایجاد احساس صمیمیت در فضای کار و در میان اعضای یک سازمان، از مدیر گرفته تا کارمندان، توسعه فردی، اصلاح افکار و رفتارهای کارمندان با اعمال مدیریت رفتار سازمان به وجود میآید.
سه مورد از اثرات غیر مستقیم رفتار سازمانی، مدیریت زمان، توسعه حرفه ای و ارتیاط میان کارمندان و مدیران میباشد که به بررسی آنها می پردازیم: مدیریت زمان: با شناخت کارکنان از اهداف سازمان، برای دستیابی به این اهداف نیاز به برنامهریزی و مدیریت زمان است.
مدیر یک سازمان باید به طور کامل رفتار سازمانی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد تا بتواند با توجه به اخلاقیات و روحیات افراد برای ایجاد و تقویت انگیزه در کارکنان سازمان تلاش کند.
کارشناس: این نوع مدیر پروژه فرصتهای کسب و کاری را دنبال میکند که خارج از مرزهای استراتژیک موجود قرار دارند، اما به دلیل وجود شواهد و اطلاعات قابل اعتماد، یک فرصت تجاری قابل اطمینان هستند.
Effects of human resource management on project effectiveness and success: towards a new conceptual framework.