چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل فرهنگیِ تبیینکنندۀ تفاوتهای میانفرهنگی در کارکردهای شناختی و نگاه به ویژگیهای این عوامل در فرهنگ ایرانی بود. این پژوهش به روش کیفی با کاربست تکنیک تحلیل اسنادی انجام شد. از پایگاههای اطلاعاتی سایکنت، پابمد و الزویر برای جستجوی منابع استفاده شد. در مجموع 67 مقاله، معیارهای مشخصشده برای ورود به تحلیل را دارا بودند. نتایج نشان داد 35 مشخصۀ فرهنگی میتوانند تبیینکنندۀ تفاوتهای فرهنگی در عملکرد شناختی باشند. این مشخصهها در قالب 3 دستۀ کلی شامل (الف) ویژگیهای زبانی مانند سرعت گفتار و شباهت واجی، (ب) ویژگیهای مربوط به خانواده و فرزندپروری مانند داربست و الگوهای والدگری و (ج) ارزشها و هنجارها مانند جهتگیری اجتماعی و خودتعبیری تقسیمبندی شدند. جامعه ایران در هر یک از این دسته عوامل، ویژگیهای اختصاصی خود را دارد و هر یک میتواند به شکل متفاوتی از فرهنگهای دیگر، بر عملکرد شناختی اتباع ایرانی اثر بگذارد. این مطالعه دلالتهای بسیاری برای آموزش شناختی وانجام پژوهشهای آتی دارد.
The aim of this study was to identify factors explaining cultural differences in cognitive functions and look at the characteristics of these factors in Iranian culture. Research has been done by using qualitative research method and documentary analysis technique. The official webpage of PsychNet, PubMed and Elsevier databases were used to search for articles. A total of 67 manuscripts met the criteria for entering the analysis. The results indicated 35 cultural features which can be candidates for explaining cultural differences in cognitive function. Theses 35 primary features were divided into 3 category: 1. Linguistic characteristics such as speech rate and phonological similarity; 2. Characteristics related to family and parenting, such as parental scaffolding and parenting styles; 3. values and norms, such as social orientation and self-construal. In each one of the above-mentioned categories, the Iranian society had its own exclusive characteristics, and the themes affected the cognitive function of Iranian children differently from other cultures. This study can have many implications for cognitive training and future research.
خلاصه ماشینی:
Iranian children's cognitive functions differently from واژه هاي کليدي : کرد شناختي ، تفاوت هـاي فرهنگـي ، فرهنـگ ، other cultures.
نتيجۀ متعاقب اين دو مفروضه آن است که عملکردهاي شناختي خاص از جمله «توجه » و «حافظه » اگر جه به عنوان يک توانايي شناختي در افراد فرهنگ هاي مختلف وجود دارد، اما براساس پژوهش هايي که به تفاوت هاي ميان فرهنگي دربارة حافظه و توجه پرداخته اند، تجارب افراد با اين موضوع رابطه دارد که آن ها چگونه به دنياي اطرافشان توجه و آن را درک کنند و به ياد بياورند؛ براي مثال شواهد پژوهشي نشان مي دهند تنها لحظاتي پس از نمايش تصاوير، نمونۀ دانشجوي چيني به پس زمينه و نمونۀ دانشجوي آمريکايي به نقاط کانوني تصاوير توجه مي کنند (چوا، بلند و نيسبت ، ٢٠٠٥).
از مجموع پژوهش هاي احدي ، شاهبداغي ، فقيه زاده و محمودي بختياري (١٣٨٥)، کرد زعفرانلو و طاهرلو، (١٣٩٣)، مخلصين ، احمدي زاده ، کسبي و احدي (١٣٩٦) و اخلاقي ، شريفي و ايزانلو (١٣٩٦) مي توان نتيجه گرفت ، نرخ سرعت گفتار گويشوران فارسي برحسب هجا بر ثانيه کمتر از گويشوران انگليسي زبان برآورد مي شود.
دربارة ذخيرة واژگاني کودکان ايراني پژوهش هاي مهمي انجام شده است که از جمله مهم ترين آن ها مي توان به پژوهش نعمت زاده ، دادرس ، دستجردي کاظمي و منصوري زاده (١٣٩٠) اشاره کرد؛ با اين حال از حيث طول و اثرگذاري آن بر يادآوري ، مطالعه اي در گويشوران فارسي مشاهده نشد و نيازمند بررسي پژوهشي است .