Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی دیگر به مقوله ی معنویت در هنر هفتم: سینمای معناگرا به عنوان ژانر!

نویسنده:

(3 صفحه - از 39 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : ژانر، سینمای معناگرا، فیلم، مقوله‌ی معنویت در هنر، ژانری تحت‌عنوان سینمای معناگرا، نوآر، فیلمسازان، نمایش، روحانی، مخالفان سینمای معناگرا

خلاصه ماشینی:

"به عبارتی مخالفان سینمای معناگرا،موافق این اصل‌اند که همه‌ی فیلم معناگرا هستند و در این باب نمی‌توان و نباید انواعی از سینما را به‌عنوان معناگرا سوا و جدا کرد،بلکه اگر قرار است دسته‌بندی و تمایزی صورت بگیرد،حتما و الزاما می‌بایستی در قالب ژانر(گونه)چنین اتفاقی رخ دهد؛تنها ژانر این قابلیت را دارد که یک فیلم را از فیلم دیگر متفک کند،از همین‌رو در هر ژانری فیلم‌هایی با معانی برجسته،پررنگ یا کم‌رنگ می‌توانند وجود داسته باشند. بگذریم و این یورش را به جان بخریم و از این‌جا شروع کنیم که اگر در اوایل دهه‌ی 1940 میلادی فردی یا جریانی در سینما از ژانر«نوآر»یاد می‌کرد و یا حتی‌ با تولید و نمایش چند فیلم در این زمینه باز هم می‌خواست که در قالب‌ تئوری و نظریه از چیزی تحت‌عنوان نوآر بگوید،تکفیر می‌شد،اما در یک دهه بعد،خیلی‌ها به قوت از نوآر به نام ژانر یاد کردند و باوجود مخالفت‌هایی که هنوز هم وجود دارند،نوآر مانند دیگر ژانرها از قبیل‌ کمدی،موزیکال و... از همین‌رو،این نظریه که معناگرایی یک ژانر است‌ قوت می‌یابد،چراکه اگر پیش از این،سینمای قصه‌گو و تاریخی‌ بود که به سراغ قصص کتاب‌های آسمانی می‌رفت تا از جذابیت‌های (تصویرتصویر) دراماتیک آن‌ها به نفع گیشه سود ببرد و در نهایت این پروداکشن عظیم‌ پشت صحنه و اکسسوار پرهزینه‌ی مقابل دوربین بود که عظمت قصه‌ها و روایت‌های دینی را در قاب می‌گرفت،امروز به‌خاطر وجود ابزار و فن‌آوری،فیلمساز می‌تواند وارد درون انسان‌ها و پدیده‌ها شده و حتی‌ عالم دیگری را از منظر انیدشه و نگرش‌های مختلف به تصویر بکشد؛ چنین است که اکنون معناگرایی در وسعتی،به تمام عرصه‌ی سینمای‌ جهان گسترش یافته است و پرسش‌های نسل جدید،جامعه‌ی خسته‌ از مدرنیته و پسامدرنیته و فیلمسازان را برانگیخته تا پرده‌ی سینما را محل این پاسخ‌ها قرار دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.