چکیده:
خبرگزاری صداوسیما بهعنوان رسانه جریان اصلی در کشور برای عقب نماندن از رسانههای رقیب در حوزه خبر و اطلاعرسانی باید از تمام ظرفیتهای روز دنیا ازجمله شبکههای اجتماعی مجازی استفاده نماید. لذا شناخت نحوه فعالیت رسانههای خبری رقیب در این حوزه ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش با مطالعه اینستاگرام خبرگزاری صداوسیما و بیبیسی فارسی سعی شد تا رابطه میزان تعامل کاربران با نحوه پرداخت سوژههای خبری در اینستاگرام این دو رسانه خبری بررسی شود. پژوهشگر برای دستیابی به این مهم سوژههای خبری یکسان را در بازه 9 ماه پاییز 98 تا بهار 99 بهصورت هدفمند شناسایی و درمجموع 180 پست انتخاب و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی مورد بررسی و تحلیل قرار داد. مهمترین یافتههای این مطالعه حاکی از آن است بیشترین قالب ارائه خبرها در خبرگزاری صداوسیما، ویدئو و بیشترین ارزش خبری، ارزش ترکیبی شهرت/ دربرگیری بود در حالی که در بیبی سی فارسی، قالب ارائه عکس و ارزش خبری شهرت/برخورد فراوانی بیشتری داشت. از منظر بکارگیری عناصر خبری تفاوت معناداری بین آنها وجود نداشت. همچنین بیشترین لایکها و کامنتها مربوط به پستهای منتشر شده در هر دو رسانه خبری بر اساس ارزش خبری شهرت بود. خبرگزاری صداوسیما و بیبیسی فارسی در نحوه استفاده از قالبهای ارائه خبرها و ارزشهای خبری متفاوت عمل کردهاند و در واقع عملکرد متفاوت و نسبی بیبی سی فارسی در دو متغیر مذکور را میتوان مرتبط با افزایش تعامل کاربران با این رسانه خبری دانست.
As the mainstream media in the country, in order not to lag behind the competing media in the field of news and information, Sada-e Azadi news agency must use all the capacities of the day in the world, including virtual social networks. Therefore, it seems necessary to know how competing news media operate in this field. In this study, while comparing the Instagram of the Radio News Agency and the BBC Farsi, an attempt was made to identify the relationship between the interaction of users and the payment of news subjects on Instagram of these two news organizations. To achieve this important goal, the researcher purposefully identified the same news subjects in the period of 9 months from autumn 1998 to spring 1999 and selected a total of 180 posts and analyzed them using quantitative content analysis method. The most important findings of this study indicate that the Radio News Agency has ceded the field to its competitor in the number of daily posts, but there is no slight difference between them in the way of using news elements and the way of using them. In BBC Farsi, there is a significant relationship between the use of the combined news value of reputation / encounter, political news subjects and political videos and the level of user interaction in the likes and comments components. On the other hand, the news values of encounter / inclusion and Reputation / attitude are significantly different from other components.
خلاصه ماشینی:
شناخت رابطه ميزان تعامل کاربران در اينستاگرام با ئحوە پرداخت سوژه هاي خبري (مطالعه تطبيقي اينستاگرام خبرگزاري صداوسيما و بي بي سي فارسي ) مجيد سعادتي ۱، اکبر نصراللهي ۲، اسماعيل سعدي پور۳، سيد علي رحمان زاده ۴ چکيده خبرگزاري صداوسيما، به عنوان رسانه جريان اصلي در کشور، براي عقب نماندن از رسانه هاي رقيب در حوزە خبر و اطلاع رساني بايد از تمام ظرفيت هاي روز دنيا، ازجمله شبکه هاي اجتماعي مجازي ، استفاده کند .
org/journalism/2021/09/20/news-consumption-across-social-media- in-2021/, 150 درواقع ، شبکه هاي راديويي و تلويزيوني ، با پذيرفتن مقبوليت زياد شبکه هاي ارتباطي مجازي براي کاربران ، خود را با شرايط جديد تطبيق داده و وارد فاز هم گرايي رسانه اي ۱ با اينترنت شده اند و از دهه گذشته ، براي نيل به اين هدف (برقراري ارتباط با مخاطبان (کاربران ) و جذب و حفظ ايشان )، اقدام به راه اندازي وبگاه کرده و در چند سال اخير نيز حضور خود را در شبکه هاي اجتماعي مختلف بيش ازپيش توسعه داده اند .
Social media 160 روش پژوهش در اين پژوهش ، همان طور که بيان شد، به دنبال مطالعه تطبيقي نحوە پرداخت خبر در اينستاگرام خبرگزاري صداوسيما و بي بي سي فارسي و شناخت رابطه ميزان تعامل کاربران با نحوە پرداخت سوژه هاي خبري در اينستاگرام اين دو سازمان خبري هستيم .
مقايسه رسانه ها از نظر قالب خبر قالب خبر (به تصویر صفحه رجوع شود) بررسي مجموع پست هاي منتشرشده در هر دو خبرگزاري صداوسيما و بي بي سي فارسي نشان مي دهد درصد غالب پست هاي خبري به صورت عکس (۵۳ درصد) بوده و ويدئوهاي خبري نيز (۴۷ درصد) از پست ها را به خود اختصاص داده است .