چکیده:
در فرایند تغییر و تحول دنیا که برگرفته از فناوری ارتباطی و اطلاعاتی است، شبکههای اجتماعی بعنوان بنیان اصلی سهولت در برقراری ارتباط بین کاربران، اقصی نقاط جهان را در اختیار گرفته و عامل مهم رفتارهای ارتباطی محسوب می شود. یکی از با اقبال ترین شبکه های اجتماعی، اینستاگرم می باشد. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی به شناسایی ارتباط انسانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام پرداخته است. جامعه هدف کاربران ایرانی عضو این شبکه اجتماعی می باشندکه نمونه ای از آنها جهت مشارکت در پژوهش انتخاب شده اند. تکنینک گردآوری داده ها، مصاحبه با 50 نفر مشارکت کنندگان، خوانش 1000 پست در حوزه های مختلف و تحلیل داده ها با روش هفت مرحله ای کلایزی می باشد. با ایجاد گروه کانونی متشکل از 10 نفر از استاتید و متخصصان ضمن مصاحبه عمیق، نظرات آنان درباره مسیر طی شده اخذ و ساختار پژوهش مورد بازبینی قرار گرفت. یافته های پژوهش شامل شناسایی و شکل گیری شش مقوله اصلی ارتباطات انسانی (ارتباطات احساسی و هیجانی، ارتباطات آزادانه، ارتباطات تابع شرایط، ارتباطات میان فردی، ارتباطات جستجوگر و ارتباطات منطقی) و 28 زیرمجموعه بوده است که منجر به برقراری ارتباط بین کاربران در اینستاگرام شده است.
خلاصه ماشینی:
پدافند غیرعامل و امنیت (پژوهشی ) Quarterly of Passive Defense & Security سال نهم : شمارۀ ٣٤- بهار ١٤٠٠ Vol. 9, No. 34,Spring 2021 صص : ٧١ - ٩٦ P-P: 71 - 96 تریخ دریفت : ١٣٩٩/٨/١٠ تریخ پذیرش: ١٣٩٩/١٢/٢٠ نوع شناسی امنیت ارتباطات انسانی بین کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام امیدکبیری ف ائزه تقیپور حمیدرضاپیکری چکیده : در فرایند تغییر و تحول دنیا که برگرفته از فناوری ارتباطی و اطلاعاتی اســت ، شــبکه های اجتماعی بعنوان بنیــان اصلــی ســهولت در برقــراری ارتبــاط بــین کاربــران، اقصــی نقــاط جهــان را در اختیــارگرفتــه و عامــل مهم رفتارهــای ارتباطــی محســوب مــی شــود.
رشیدی و صبوری نژاد )١٣٩٤(، در پژوهشی تحت عنوان »ستارگان سینما و هویت آنلاین : مطالعه نشانه شــناختی بازســازی مفهوم ســتارگی پس از اینترنت )مطالعه موردی تصاویر منتشــر شــده در اینســتاگرام الناز شاکردوســت (« بااســتفاده از روش تحلیل محتوایکیفی با رویکرد مطالعات فرهنگی و روش نشــانه شناســی بررســی و نتایج نشــان داد ســتاره های ســینما در تعامل بی واســطه با مخاطب و با راهبرد خود بیانگری و تصاویر شخصی و خصوصی تغییر مهمی در شیوه نگرش جامعه ایجاد کرده اند و چگونه ستاره سازی و معرفی آن به جامعه که در روش هایکلاسیک و وایسته به رسانه های جمعی و نشریت عام تحت اختیار هنرپیشــه ها نبود، این بار دریفت و شــرایط جدید و بی واســطه ای در جرین اســت و در حقیقت معنای جدید ستارگی، ستاره بودن در شرایط پس از اینترنت است .