چکیده:
امروزه بطور کلی دوره کودکی اولین و حساسترین دوره زندگی آدمی است و اهمیت و جایگاه این دوران تا آنجاست که روانشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت غالبا از این دوران بهعنوان برجستهترین مرحله در تکوین شخصیت انسان نام میبرند. در دوران کودکی و نوجوانی به جهت اینکه ارتباط با همسالان افزایش و وابستگی به والدین کاهش مییابد، سازگاری اجتماعی اهمیت زیادی دارد. یکی دیگر از موارد مهم و اثرگذار در افزایش تابآوری و سازگاری دانش آموزان، هوش اخلاقی اوست. پرداختن به اخلاق و بهویژه آموزش هوش اخلاقی در تامین سلامت و سعادت دانشآموزان میتواند نقش مهمی را ایفا کند. بنابراین قصه گویی مبتنی بر هوش هیجانی و هوش اخلاقی می تواند در پرورش مهارت های سازگارانه کودکان و همچنین افزایش تابآوری دانش آموزان در امور تحصیلی تاثیر زیادی داشته باشد. از طرفی تابآوری به معنای توانایی سازگاری مثبت با مصیبت و آسیب، یک موضوع روان شناختی است که در ارتباط با پاسخ فرد به تنش آسیبزا و موقعیت های مشکلآفرین زندگی بررسی شده است. از این رو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت موضوع به بررسی و بازکاوی مفاهیم قصهگویی مبتنی بر مولفههای هوش هیجانی و اخلاقی و تاثیر آن بر سازگاری و تابآوری دانش آموزان پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
بازکاوی مفاهیم قصهگویی مبتنی بر مؤلفههای هوش هیجانی و اخلاقی و تاثیر آن بر سازگاری و تابآوری دانش آموزان سمیرا ملکی سفیددشتی1 1 کارشناسی ارشد مشاوره-گرایش مدرسه، دانشگاه پیام نور اصفهان چکیده امروزه بطور کلی دوره کودکی اولین و حساسترین دوره زندگی آدمی است و اهمیت و جایگاه این دوران تا آنجاست که روانشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت غالباً از این دوران بهعنوان برجستهترین مرحله در تکوین شخصیت انسان نام میبرند.
از این رو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت موضوع به بررسی و بازکاوی مفاهیم قصهگویی مبتنی بر مؤلفههای هوش هیجانی و اخلاقی و تاثیر آن بر سازگاری و تابآوری دانش آموزان پرداخته شده است.
بنابراین قصهگویی مبتنی بر هوش هیجانی و هوش اخلاقی میتواند در پرورش مهارتهای سازگارانه کودکان و همچنین افزایش تابآوری دانش آموزان در امور تحصیلی تأثیر زیادی داشته باشد.
بنابراین قصهگویی مبتنی بر هوش هیجانی و هوش اخلاقی میتواند در پرورش مهارتهای سازگارانه کودکان و همچنین افزایش تابآوری دانش آموزان در امور تحصیلی تأثیر زیادی داشته باشد.
هرقدر هوش اخلاقی در دانش آموزان بالاتر باشد، آنها علاوه بر تلاش برای کسب خواستههای خود به روش درست، با دشواری کمتری با همکلاسیها و معلمان رابطه برقرار میکنند و این توانمندی سبب میشود راحتتر مشکلات درسی خود را از دوستانشان بپرسند و در ارتباط با معلمان راحتتر باشند و هنگام نیازمندی، یاریگران بیشتری در اطراف خود داشته باشد (حیاتبخش، انتصار و حجازی،1399).
3-نتیجه گیری این مقاله با هدف بررسی و بازکاوی مفاهیم قصهگویی مبتنی بر مؤلفههای هوش هیجانی و اخلاقی و تاثیر آن بر سازگاری و تابآوری دانش آموزان انجام شده است.