چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی تاثیرآموزش مجازی و کیفیت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و شکوفایی دانشآموزان است. در این تحقیق از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان دامغان که به روش آموزش مجازی در این مدارس تدریس میگردد. نمونه آماری با توجه به تعداد جامعه آماری برطبق فرمول مورگان به تعداد 100 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری در این پژوهش به صورت نمونهگیری تصادفی میباشد. روش گرداوری اطلاعات در این پژوهش ابتدا به صورت کتابخانهای بوده و در ادامه از روش میدانی توسط پرسشنامه استفاده میگردد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش استنباطی استفاده میگردد. با توجه به اهداف پژوهش و برآورد پارامترها و پیشبینی از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داده است که آموزش مجازی پیشرفت تحصیلی و شکوفایی دانشآموزان تاثیرگذار است و رابطه معناداری بین آنها وجود دارد و کیفیت تحصیلی در فضای آموزشی بر روی پیشرفت تحصیلی و شکوفایی دانشآموزان تاثیرگذار است و رابطه معناداری بین آنها وجود دارد. محقق با توجه به یافتههای تحقیق به این نتیجه رسید که آموزش مجازی میتواند نقش مهم و کلیدی را در پیشرفت و شکوفایی دانشآموزان ایفا کند و کیفیت تحصیلی در آموزش مجازی نیز همان نقش را در پیشرفت تحصیلی و شکوفایی دانشآموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
ویروس کرونا علاوه بر ایجاد مشکلات بسیار برای دانشآموزان والدین آنان، فشار زیادی را بر معلمان که مهمترین عامل انتقالدهندهی آموزش و یادگیریاند، وارد کرده است که بر کیفیت آموزش و نحوهی تدریس آنان تأثیرمیگذارد(موسوی و ابوالقاسمی،1399: 12) با توجه به مطالب گفتهشده در بالا و اینکه تا به حال پژوهشی توسط دیگر محققین در این راستا انجام نشده است لذا در این پژوهش برآنیم تا یا این سؤال کلی پاسخ دهیم که آیاآموزش مجازی و کیفیت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و شکوفایی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد؟ فرضیههای پژوهش به شرح زیر میباشد: 1-1.
فرضیه اصلی آموزش مجازی و کیفیت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و شکوفایی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
کیفیت آموزشی در آموزش مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
شيوه اجرا پژوهش به دو گونه است برای ارزیابی تأثیرگذاری آموزش مجازی برپیشرفت تحصیلی و شکوفایی دانشآموزان از روش نیمه تجربی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده میشود .
تأثیرآموزش مجازی بر شکوفایی دانشآموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) آزمون فرضیه سوم: کیفیت آموزشی در آموزش مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
همچنین کیفیت تحصیلی در آموزش مجازی و شکوفایی دانشآموزان این دو از رابطه معناداری برخوردار هستند.
&Darwish,Mohamad (2020), Development of a new model on utilizing online learning platforms to improve students’ academic achievements and satisfaction, International Journal of Educational Technology in Higher Education volume 17, Article number: 38 (2020) Cite this article Abuhassna, H.
"Using educational data mining techniques to analyze the effect of instructors' LMS tool use frequency on student learning and achievement in online secondary courses".