چکیده:
در دنیای امروزی که جوامع بهطور مداوم در معرض تغییرات شدید هستند رایانهها میتوانند سهم قابلتوجهی در آموزش، یادگیری و مدیریت در مدارس را داشته باشند. بهطورکلی هرچه ساختار یک نظام آموزشی پیچیدهتر باشد، با توجه به اینکه در بخشهای داخلی و خارجی آن به هماهنگی بیشتری نیاز است نقش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (MIS) بهعنوان یک شاخص مهم جهت انعطافپذیری سیستم برای سرعت بخشیدن به فرایندها و کمک به تصمیمگیری کارآمد و اثربخش برای رسیدن به اهداف پررنگتر میشود، بنابراین نیاز است تا از سطوح ابتدایی توجه و بهرهمندی از سیستمهای اطلاعاتی مدیریت برای فرایندهایی مانند ثبت و ذخیرهسازی اطلاعاتی درباره ذینفعان و سایر افراد سازمانی گذر کنیم و از آن برای تقویت فرایندهای مدیریت و رهبری در سازمانها، بهویژه نظامهای آموزشی بهره ببریم؛ در این مقاله تلاش شده است تا بعد از ارایه تعاریفی از سیستمهای اطلاعاتی در مدیریت به بیان کاربردها، مزایا، موانع و چالشهای پیشروی بهرهمندی از سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در نظامهای آموزشی پرداخته شود و با نتیجهگیری و بیان پیشنهادهایی در اینباره رهنمودهایی برای مدیران و رهبران آموزشی از مدارس تا دانشگاهها فراهم آید.
خلاصه ماشینی:
بهطورکلی هرچه ساختار یک نظام آموزشی پیچیدهتر باشد، با توجه به اینکه در بخشهای داخلی و خارجی آن به هماهنگی بیشتری نیاز است نقش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (MIS) بهعنوان یک شاخص مهم جهت انعطافپذیری سیستم برای سرعت بخشیدن به فرایندها و کمک به تصمیمگیری کارآمد و اثربخش برای رسیدن به اهداف پررنگتر میشود، بنابراین نیاز است تا از سطوح ابتدایی توجه و بهرهمندی از سیستمهای اطلاعاتی مدیریت برای فرایندهایی مانند ثبت و ذخیرهسازی اطلاعاتی درباره ذینفعان و سایر افراد سازمانی گذر کنیم و از آن برای تقویت فرایندهای مدیریت و رهبری در سازمانها، بهویژه نظامهای آموزشی بهره ببریم؛ در این مقاله تلاش شده است تا بعد از ارائۀ تعاریفی از سیستمهای اطلاعاتی در مدیریت به بیان کاربردها، مزایا، موانع و چالشهای پیشروی بهرهمندی از سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در نظامهای آموزشی پرداخته شود و با نتیجهگیری و بیان پیشنهادهایی در اینباره رهنمودهایی برای مدیران و رهبران آموزشی از مدارس تا دانشگاهها فراهم آید.
اوبرین (1999) MIS را بهعنوان «اصطلاحی به رشتهای که بر ادغام سیستمهای کامپیوتری با اهداف و مقاصد یک سازمان متمرکز است» اشاره Aminu National Universities Commission Murdick & Ross Castells O’Brien Waston Telem بر اساس تعاریف فوق، MIS به سیستمی اطلاق میشود که از اطلاعات موردنیاز مدیریت سازمان در هر سطحی در تصمیمگیریهای عملیاتی، تاکتیکی و استراتژیک استفاده میکند.
در این مرحله فقط به موضوعات عمدهای توجه میشود که شایسته توجه ویژه هس > ویسچر (1996) معتقد است که MIS میتواند اطلاعات موردنیاز برای برنامهریزی آگاهانه، سیاستگذاری و ارزیابی را در اختیار مدیران و معلمان قرار 6 r"/>r"/> (2000) ادعا کرد که MIS مدیریت مدرسه را در زمینههای رهبری، تصمیم Telem Bird Fung Ahituv & Neumann Fullan Gurr ، حجم کاری، مدیریت منابع انسانی، ارتباطات، مسئولیت و برنامهریزی تغییر داده است.