چکیده:
شش سیگما یک رویکرد قدرتمند برای بهبود کارآیی و کیفیت فرآیند است که شامل مجموعهای از ابزارها، مبانی و اصول خاص بوده و سیستمهای مدیریتی توانمندی برای ارائه محصولات و خدمات کیفی و مبتنی بر خواست مشتری و مخاطب از طریق حذف خطاهای فرآیندها و اتلافها و ارزش آفرینی در سازمان میباشد. متدولوژی شش سیگما یک روش کمی و جامع در بهبود اثر بخش سازمان است. در دنیای رقابتی امروز شش سیگما میتواند برگ برنده شرکتها برای بهبود کیفیت و کاهش هزینهها باشد؛ اما نکته مهم این است که این ابزار باید در سازمانهایی به کار گرفته شود که آمادگی لازم را برای اجرای آن داشته باشند. آماده نبودن برای اجرای شش سیگما به ناامیدی کارکنان، مقاومت و مخالفت در سطوح مختلف سازمانی و درنهایت شکست پروژه منجر میشود. شش سیگما یک رویکرد سیستماتیک برای بهبود فرایندهای کاری بر پایه نیاز مشتری و تجزیه و تحلیل واقعی فرایندهای در حال انجام در هر موسسه ارائه میکند. پیادهسازی هر رویکردی به بسترسازی و پذیرش فرهنگ کیفیت در آن سازمان نیاز دارد. همچنین، بهبود کیفیت فرایندی مستمر است که با همکاری و تعامل گروههای کاری و استفاده از ابزارها و متدولوژی مناسب برای حل مشکل خاص انجام میشود. در این مقاله بعد از بیان مقدمه به ادبیات تحقیق و توضیحاتی پیرامون عنوان تحقیق پرداخته سپس پیشینه ی پژوهش داخلی و خارجی و در آخر نتیجهگیری تحقیق ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
امروزه، شش سیگما یکی از ابتکارات کیفیت اولیه است که به صورت ابزار کسب و کار مهم در قرن بیست و یکم ثبت شده است شش سیگما نه تنها به صنایع کمک میکند تا کارآییهای سازمانی و رضایت مشتری را بهبود دهند، بلکه هزینههای عملیاتی را کاهش و سود را افزایش میدهد (لاریانی و همکاران 1 ، 2013) داستانهای موفقیت شرکتهای بزرگ که شش سیگما را اتخاذ کردهاند، از جمله جنرال الکتریکـ ، موتورلا، و الایدسیگنال/هانیول، در چند مقاله گزارش شده است که ادعا میکنند کاربرد شش سیگما منتج به صرفهجویی مالی زیاد میشود (جیجو و همکاران 2 ، 2011).
این مطالعه شکافهای موجود در منابع را با گزارش بررسی تجربی و شناخت تاثیر فرایندهای اجتماعیسازی، بیرونیسازی، ترکیب و درونیسازی دانش بر منابع پروژههای شش سیگما به حداقل میرساند، و در نتیجه منجر به عملکرد سازمانی میشود(هاری و همکاران 4 ،2010) امروزه اهرم توسعه، ثروت و نیروی انسانی نیست، بلکه علم انسانی و مدیریت مؤثر است(داوری و علیزادهمجد 5 ،2 > معروفیت شش سیگما به عنوان وسیلهای جهت بهبود کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتری در سالهای اخیر در صنعت خدماتی انگلیش رشد یافته است.
با این حال، این تفاوت ها را می توان به عنوان نقاط قوت اضافی برای ادغام مدیریت کیفیت جامع و شش سیگما در نظر گرفت( لاریانی و همکاران، 20 > مدیریت کیفیت > مدیریت کیفیت جامع یا TQM مخفف عبارت Total Quality Management و یک سیستم مدیریتی است که در آن یک کسب و کار با متعهد شدن به نیازها و انتظارات مشتری به موفقیت میرسد.