چکیده:
اخلاق حرفه ای مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه ها در یک ساختار حرفه ای را تعیین می کند. از آنجایی که آسیب شناسان گفتار و زبان به درمان اختلالات گفتار و زبان و بلع می پردازند؛ همواره با چالش های بسیاری در حین ارائه خدمات بالینی مواجه می شوند و تصمیم گیری اخلاقی را برای این متخصصان دشوار می کند. هدف این مقاله معرفی اخلاق حرفه ای در گفتاردرمانی است.در این مقاله، استاندارد های اخلاقی و رفتاری مورد انتظار از یک گفتاردرمانگر مورد بررسی قرار گرفت و نکات کلیدی آن مشخص شد. گفتاردرمانگران ملزم به پیروی از آیین نامه اخلاقی، منشور اخلاق در گفتاردرمانی و چهارچوب نظری اخلاق پزشکی هستند. تعهد به اخلاق حرفه ای می تواند کیفیت مراقبت از بیماران را بهبود بخشد و چالش های پیش رو را مدیریت کند.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی که آسیب شناسان گفتار و زبان به درمان اختلالات گفتار و زبان و بلع می پردازند؛ همواره با چالش های بسیاری در حین ارائه خدمات بالینی مواجه می شوند و تصمیم گیری اخلاقی را برای این متخصصان دشوار می کند.
هدف این مقاله معرفی مختصر مفاهیم اخلاق حرفه ای و بالینی و بحث در مورد کاربرد اصول اخلاقی و همچنین قواعد رفتاری در حوزه آسیب شناسی گفتار و زبان است.
2- اصول اخلاقی در آسیب شناسی گفتار و زبان در سال 1987 مرکز هیستینگ مقاله ای در ارتباط با چشم اندازهای مسائل اخلاقی در توانبخشی منتشر کرد؛ مواردی که به عنوان چالش های اخلاقی در این مطالعه شناسایی شده اند شامل: نقش خانواده درتصمیم گیری و مراقبت، مسائل محرمانه در تیم مراقبت، تعیین اهداف و تصمیم گیری در شرایط جدید و فرهنگ های خاص و دسترسی به خدمات توان بخشی بودند [12].
این حق هر فرد است که مسیر عمل خود را تعیین کند، از جمله تصمیم گیری در مورد مراقبت های پزشکی خود [15].
کدهای اخلاقی دربرگیرنده 4 اصل و 55 بند است(16)، که اصول اخلاقی آن در جدول شماره 1 عنوان شده اند: جدول 1- اصول اخلاقی انجمن گفتار وزبان و شنوایی امریکا (ASHA) (رجوع شود به تصویر صفحه) American Speech-Language-Hearing Association 4- مدل تصمیم گیری اخلاقی مدلهای تصمیمگیری اخلاقی 1 برای کمک و راهنمایی متخصصان در تصمیمگیریهای اخلاقی بکار می رود.
منشور اخلاقی ASHA ما و همچنین اصول اولیه اخلاق پزشکی می تواند به آسیب شناسان زبان گفتار در تصمیم گیری های دشوار کمک کند.