چکیده:
در دهههای اخیر علاقه به مدیریت پروژه بهطور قابلتوجهی افزایشیافته است. مدیریت پروژه استفاده از دانش، مهارت، ابزار و فنها برای فعالیتهای پروژه بهمنظور پاسخگویی به انتظارات ذینفعان پروژه است. بازیهای رایانهای میتوانند تاثیر مثبتی در زندگی ما ایجاد کند. بازیهای رایانهای مبتنی بر یادگیری بهعنوان یک محیط شبیهسازیشده امکان آموزش و یادگیری تجربی را فراهم میکنند و امکان را به کاربر میدهند که در محیطهای شبیهسازیشده با خیال راحت سناریوهای واقعی را تجربه کنند. در این محیطها کاربر با آزادی در شکست، فرصت بازخورد بهموقع و تاملات رسمی همراه است که باعث میشود کاربر متوجه بینش ارزشمندی خود شود که میتواند از اشتباهات آینده جلوگیری کند. هدف از این مقاله بررسی بازیهای رایانهای مبتنی بر یادگیری برای ارتقا یادگیری مدیریت پروژه به روش توصیفی است. نتایج بهدستآمده از این مطالعه نشان میدهد که بازیهای رایانهای مبتنی بر یادگیری تاثیر مثبتی بر مدیریت پروژه دارند و در طراحی بازیهای مدیریت پروژه باید حوزههای گستردهای از دانش مدیریت پروژه مانند مدیریت تدارکات، مدیریت ارتباطات، مدیریت دامنه، مدیریت کیفیت و مدیریت سهامداران را پوشش داد.
خلاصه ماشینی:
نتایج بهدستآمده از این مطالعه نشان میدهد که بازیهای رایانهای مبتنی بر یادگیری تأثیر مثبتی بر مدیریت پروژه دارند و در طراحی بازیهای مدیریت پروژه باید حوزههای گستردهای از دانش مدیریت پروژه مانند مدیریت تدارکات، مدیریت ارتباطات، مدیریت دامنه، مدیریت کیفیت و مدیریت سهامداران را پوشش داد .
بازیهایی که برای آموزش نرمافزار مدیریت پروژه استفاده میشود مزایای مختلفی دارند مثلاً یک محیط سرگرمکننده اثربخشی یادگیری را افزایش میدهد که در آن دانش آموزان میتوانند در یک پروژه تصمیم بگیرند، عواقب را مشاهده کنند و از این تعاملات یاد بگیرند [5].
هدف از این مطالعه بررسی بازیهای رایانهای مبتنی بر یادگیری برای ارتقا یادگیری مدیریت پروژه به روش توصیفی است.
بازیهای جدی در موضوعات مهندسی نرمافزار در حال افزایش است که دانش آموزان از بازیها برای یادگیری ابزارها و فنهای مدیریت پروژه استفاده میکنند [6].
مقاله [5] یک مطالعه تجربی برای تجزیهوتحلیل اثربخشی بازیهای آموزشی در تجربه و یادگیری دانش آموزان در دورههای نرمافزار مدیریت پروژه، آموزش عالی رایانه ارائه میدهد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد این مطالعه نمیتواند ازنظر آماری تأثیر یادگیری را نشان دهد اما بازیهای آموزشی ممکن است یک استراتژی آموزشی مؤثر برای آموزش نرمافزار مدیریت پروژه بر اساس تأثیر درک دانش آموزان در یادگیری و تجربه باشد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد استفاده از یک پروژه شبیهسازی یادگیری مبتنی بر بازی 1 و یادگیری تجربی مبتنی بر پروژه 2 در آموزش مدیریت پروژه کمک میکند و باعث افزایش انگیزه یادگیری و عملکرد دانش آموزان میشود.