چکیده:
مقدمه: مطالعات پدیدارشناسی عموماً با ادراک یا مفاهیم، نگرش و عقاید، احساسات و عواطف افراد سروکار دارد. در اینرویکرد، با استفاده از مصاحبه میتوان تجارب افراد از پدیدهها را استخراج کرد. این مطالعه با هدف تجارب زیسته دبیران بهعنوان متخصصان در خصوص نحوه شکلگیری هویت دینی با استفاده از روش پدیدارشناسی پرداخته است.
روشها: روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان در این پژوهش، دبیران و سرگروهان درسی دوره اول متوسطه در شهر میناب بودهاند. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری و با روش 7 مرحلهای کلایزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روش نمونهگیری با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی انجام-گرفته است. مصاحبه با 12 نفر از دبیران که بهصورت نیمه ساختار-یافته بود تا آنجا ادامه پیدا کرد که به اشباع رسید.
یافتهها: نشان میدهد، بیان مسائل دینی در قالب داستان، بیان تجربیات شخصی در حیطه مسائل دینی، عمل به فرایض دینی بهصورت عملی و ایجاد شورونشاط در فضای کلاسهای دینی و پرسش و پاسخ بهصورت که دانشآموزان بتوانند سؤالاتی که با آنها درگیر هستند را بیان کرده و پاسخ خود را دریافت کنند جزو عواملی هستند که در گفتههای دانشآموزان بهعنوان عوامل مؤثر بر هویتیابی دینی شناساییشدهاند.
نتیجهگیری: فرآیند شکلگیری هویت دینی دانشآموزان باید در معلمان، منابع درسی و برنامه درسی پیگیری شود. در صورت هماهنگی بین این جنبهها، میتوان گفت تا حد زیادی هویت دینی دانشآموزان در مسیر درست قرار خواهد گرفت.
Introduction: Phenomenological studies generally deal with perceptions or concepts, attitudes and beliefs, feelings and emotions of individuals. In this approach, interviews can be used to extract people's experiences of phenomena. Using the phenomenological method, this study aims to know how teachers' lived experiences as experts can form a religious identity in students.
Methods: The study employed a qualitative phenomenological method for analyzing the data. Participants in this study were teachers and supervisors of junior high schools in Minab. The data were collected through semi-structured interviews and analyzed by the 7-step Colaizzi method. Snowball sampling was used to glean the relevant data. Semi-structured interviews with 12 teachers were conducted until the data were saturated.
Results: The results of students' statements revealed several factors influencing religious identity, such as the expression of religious issues in the form of stories, the expression of personal experiences in the area of religious matters, the performance of religious practices in a practical way, the creation of excitement in religious classrooms and having questions and answers in a way to involve and enable students in expressing and receiving their responses.
Conclusion: Generally, students' religious identity formation process should be traced in teachers, curriculum resources, and curriculum. If these aspects are coordinated, to a large extent, it can be said that the students' religious identity will be on the right track.