چکیده:
مقدمه: پرستاران برای ارائه مراقبتهای با کیفیت از بیماران و انجام فرایند پرستاری مبتنی بر شواهد میبایست از مهارتهای جستجو برخوردار باشند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی مبتنی بر شواهد بر مهارتهای جستجوی دانشجویان پرستاری انجام گرفت.
روش ها: نوع مطالعه کاربردی و روش پژوهش شبهتجربی با طرح یک گروه با پیشآزمون و پسآزمون بود. در این پژوهش دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان نمونه در دسترس از کل دانشجویان پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 1399 - 1398 انتخاب شدند و جستجوی اطلاعات در دو پایگاه اطلاعاتی PubMed و Embase برای آنها طی هشت جلسه دو ساعته به صورت حضوری و با تمرین عملی آموزش داده شد. برای گردآوری دادهها از پیش و پسآزمون شامل پنج سوال بالینی و یک پرسشنامه محققساخته جهت ارزیابی راهبردها و نتایج جستجو استفاده شد. این پرسشنامه دربرگیرنده 11 سوال بوده که هر سوال به نمرهدهی یک مهارت از صفر تا دو پرداخته است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
نتایج: میانگین نمرات عملکرد دانشجویان در مهارتهای انتخاب کلیدواژه، بکارگیری اصطلاحنامهها، فرمولبندی سوال در قالب PICO (Patient, Intervention, Comparison, Outcome)، استفاده از عملگرها، پرانتزها، جستجوی عبارتی، کلیدواژههای مترادف، کوتاهسازی، جستجوی میدانی و محدودگرهای جستجو پس از آموزش به طور معناداری افزایش یافته بود. (001/0 > P)
نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن آموزشهای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی مبتنی بر شواهد، برای ایجاد زمینههای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد لازم است آموزشهای هدفمند و بلندمدت در برنامههای درسی رشته پرستاری گنجانده شود.
Abstract
Introduction: Nurses must possess searching skills to provide high quality patient care and perform evidence-based nursing process. Therefore, the current study focused on the effect of teaching evidence-based databases on nursing studentschr('39') search skills.
Methods: This was an applied semi-experimental study in which a one group pretest–posttest design was used. In this study, postgraduate nursing students of Iran University of Medical Sciences were selected as an available sample from all postgraduate nursing students of medical universities in 2019-2020 academic year in Tehran and were instructed to search in PubMed and Embase databases. Pre-test and post-test including five clinical questions and a researcher-made questionnaire were used for data collection. The questionnaire included 11 questions, each of which assessed a skill and weighted from 0 to 2. Data were analyzed by SPSS software version 21 using descriptive and inferential statistics. (P
Results: The mean scores of studentschr('39') performance on keyword selection, thesaurus use, question formulation in PICO (Patient, Intervention, Comparison, Outcome), use of Boolean operators, parentheses, phrase search, synonyms, truncation, field search and search filters were significantly increased after training.
Conclusions: Considering the effectiveness of teaching evidence-based databases, it is necessary to incorporate targeted and long-term training into nursing curricula to create bases for performing evidence-based practice.