چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد تصمیمگیری مدیران آموزشی مدارس متوسطه شهر تهران است. این پژوهش از لحاظ رویکرد آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از مدیران مدارس شهر تهران و مدیران خبره ستاد آموزشوپرورش بودند و روش نمونهگیری بهصورت هدفمند از نوع نظری بود. جامعه آماری در بخش کمی شامل تمامی مدیران مدارس متوسطه اول و دوم شهر تهران بودند که 249 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و برای بررسی روایی و پایایی مصاحبه و فرایند کدگذاری پایایی باز آزمون 75/0 و پایای بین دو کدگذار 77/0 استفاده و تایید شد. همچنین در بخش کمی بهمنظور آزمودن الگوی مفهومی طراحیشده در مرحله کیفی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی و بالای 62/0 تایید شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش کیفی از رویکرد داده بنیاد و کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. برای تحلیل دادههای کمی نیز از آزمون t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافتهها در بخش کیفی نشان داد که ابعاد تصمیمگیری در هشت بعد: دانش، تجربه و تخصص، بعد اخلاقی، بعد روانشناختی، اجتماعی، انسانی، فنی و اقتصادی دستهبندیشدند. همبستگی معناداری بین ابعاد تصمیمگیری مدیران آموزشی وجود داشت. بعد دانشی دارای بالاترین میانگین (49/4) و بعد روانشناختی پایینترین میانگین (23/3) بودند.
The aim of this study was to identify the dimensions and components of administrators' decision-making in educational organization. This research method was a mixed exploratory research. The statistical population in the qualitative section included all school principals in Tehran and expert principals of educational system and the sampling method was purposeful and theoretical. In quantitative part, the statistical population was all school principals in Tehran, which according to Cochran's formula, the number of sample members was 249. Data collection tool in the qualitative part of the interview was semi-structured and retesting and reliability between the two coders were used to check the validity and reliability of the interviews and coding, and they are approved as 0.75 and 0.77 respectively. The collection tool in the quantitative part was a researcher-made questionnaire that its validity was checked and confirmed by content validity method and confirmatory factor analysis. The reliability of the instrument was evaluated and confirmed using Cronbach's alpha method, and it was approved as 0.625. Grounded theory approach was used to analyze the data in the qualitative part. One-sample t-test, Pearson correlation coefficient and confirmatory factor analysis were used to analyze the quantitative part. The findings showed: 1- Dimensions of decision making were classified into eight categories: knowledge, experience and expertise, ethical, psychological, social, human, technical and economic. 2- There was a significant correlation between the dimensions and components. 3- Knowledge dimension and psychological dimension had the highest and lowest mean, respectively.