چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین باورهای دینی با بهداشت روانی دانش آموزان متوسطه دوم انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بهشهر به تعداد 4469 نفر بود. مطابق با جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 354 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت (دختر: 156 نفر و پسر: 198 نفر) انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد باورهای دینی و بهداشت روانی بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه معنی داری بین باورهای دینی با بهداشت روانی دانش آموزان وجود دارد. هم چنین، بین باورهای دینی با شکایت های جسمانی، اضطراب، ناسازگاری اجتماعی و افسردگی دانش آموزان نیز رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین، باورهای دینی عاملی موثر در جهت افزایش بهداشت روانی دانش آموزان از جمله کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش سلامت جسمانی و سازگاری اجتماعی است که باید در خانواده، مدرسه و جامعه به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، باورهای دینی عاملی موثر در جهت افزایش بهداشت روانی دانش آموزان از جمله کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش سلامت جسمانی و سازگاری اجتماعی است که باید در خانواده ، مدرسه و جامعه به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
پژوهش حبیبیروشن (١٣٩٠) نیز نشان داد که باورهای دینی بر سلامت روانی دانش آموزان و هم چنین بر سلامت جسمانی، اضطراب ، روابط سالم اجتماعی و افسردگی آنان تاثیر دارند.
بنابرین ، با توجه به اهمیت موضوع سلامت روان هم در بین نوجوانان و هم در جامعه و تاثیر دین ، مذهب ، آیین های مذهبی و باورهای دینی بر سلامت روانی افراد به خصوص قشر جوان و نوجوان و با توجه به تاثیر مثبت باورهای دینی به طور اعم در جامعه و به طور اخص در مورد دانش آموزان نوجوان و جوان در درون نظام آموزشی، به طوری که این مهم یکی از موضوعات و مسائل اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب میگردد و با توجه به این که مراحل اولیه رشد و تکوین شخصیت در دوران نوجوانی تثبیت میگردد، این پژوهش در صدد است به این مساله بپردازد که آیا بین باورهای دینی با بهداشت روانی دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بهشهر رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف ، کاربردی؛ از نظر گردآوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی است و از آن جایی که در آن هیچ گونه دستکاری در متغیر پیش بین (باورهای دینی) از جانب پژوهشگر صورت نمیگیرد، طرح پژوهش از نوع غیرآزمایشی و از نظر روش تحقیق ، همبستگی میباشد.
بنابراین ، با اطمینان ٩٥ درصد میتوان ادعا نمود رابطه معنیداری بین باورهای دینی و بهداشت روانی و مولفه های آن (شکایت های جسمانی، اضطراب ، ناسازگاری اجتماعی و افسردگی) در دانش آموزان وجود دارد.
یافته ها نشان داد که باورهای دینی با بهداشت روانی و مولفه های آن (شکایت های جسمانی، اضطراب ، ناسازگاری اجتماعی و افسردگی) در دانش - آموزان رابطه معنیداری دارد.