چکیده:
فرهنگ سازمانی، به عنوان عامل بقای سازمان ها و فراهم نمودن رشد سازمانی آنها درنظر گرفته می شود. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی در سازمانهای آموزشی سطح شهر سنندج بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی میباشد و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و دبیران مقطع متوسطه دوم شهر سنندج بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به فعالیت بودند. تعداد این افراد 667 نفر بوده که براساس جدول مورگان 242 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. براساس روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد 191 نفر که به سوالات پرسشنامه به صورت کامل پاسخ داده بودند، جهت تجزیه و تحلیل انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی«دنیسون» بود که پایایی آن نیز توسط آلفای کرونباخ (0/946) محاسبه شد. همچنین از آزمونهای آمار استنباطی (t تک نمونهای و تحلیل معادلات ساختاری) جهت تحلیل دادهها استفاده گردید. سطح معنی داری در این پژوهش (0/05) در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل ساختاری معادلات در مدل اندازهگیری فرهنگ سازمانی و ابعاد و مولفههای آن تایید گردید. همچنین با توجه به سطح معناداری متغیرها که همگی کمتر از 0/05 میباشد میزان فرهنگ سازمانی و ابعاد و مولفههای آن در کارکنان و معلمان در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. توجه به فرهنگ سازمانی در سازمان های آموزشی، با توجه به تاثیرات مثبت آن بر بهبود و عملکرد مدارس، حایز اهمیت است.
خلاصه ماشینی:
بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی در سازمان های آموزشی سطح شهر سنندج بود.
همچنین با توجه به سطح معناداری متغیرها که همگی کمتر از ٠/٠٥ می باشد میزان فرهنگ سازمانی و ابعاد و مؤلفه های آن در کارکنان و معلمان در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد.
com مقدمه جوامع به عنوان مجموعه های انسانی دارای فرهنگ هایی مـیباشـند کـه راهنمـای عمـل گروهـی آن هـا مـیباشـد یکـی از ایـن مجموعه های انسانی، سازمان میباشد که به طور خلاصه اینچنین تعریف میشود: «محل اجتماع مردمـی کـه بـا هـم طبـق یـک سازماندهی هماهنگ و مصوب کار میکنند تا هدف های سازمانی را تحقق بخشند» (افجه ای، ١٣٩٤).
برخـی از ایـن صاحبنظران ، فرهنگ سازمانی یا بطور عام جنبه ی انسانی سازمان را به عنوان کوششی تلقـی مـیکننـد کـه جنبـه هـای گونـاگون مطالعات پژوهشگران سازمان و مدیریت در گذشته را به روش های جدید ارائه میدهد؛ آنها کوشش های انجام شده پیرامون روابـط انسانی، مدیریت بر مبنای هدف ، ساختار سازمانی، استراتژیهای سازمانی و توجه به گروه های کاری و گـروه هـای سـازمانی را بـه عنوان جنبه هایی از فرهنگ سازمانی و به منظور بهبود عملکرد و کیفیت کار، معرفی مینمایند.
همچنان که کرد (١٣٩١) نیز در پژوهش خود نشان داد که وضعیت فرهنگ سـازمانی سازمان آموزش و پرورش شهرستان اندیمشک در تمام ابعاد چهارگانه در حد متوسط و بالاتر از متوسط قرار گرفته است .
رحیم نیا و علی زاده (١٣٨٨) نیز نشان دادنـد که بعد انطباق پذیری بیشترین و بعد درگیر شدن در کار و بعد سازگاری کمترین امتیاز را در بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی براسـاس مدل دنیسون از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به دست آورده اند.