چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی هوش سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد . جامعه ی آماری کلیه ی کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ساری بوده که با توجه به حجم نمونه کل جامعه تعداد 90 نفر از اعضای جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزرار گردآوری اطلاعات پرسشنامه کارل آلبرخت (2003) بود این پرسشنامه شامل 49 سوال 5 گزینهای بوده است. به منظور تجزیه تحلیل داده از آزمون t مستقل تک جامعه و t دو جامعه و نیز تحلیل واریانس استفاده شد . یافته ها نشان داد که تمامی مولفه های بینش و استراتژیک ، سرنوشت مشترک ، تمایل به تغییر ، جرات و شهامت ، اتحاد و توافق ، کاربرد دانش و فشار عملکرد در نظام آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ساری رو به رشد بوده و می توان در سطح خطای 0/05 معنی دار بودن سطح مقادیر آنها را پذیرفت. بر این اساس نتایج نشان داد هوش سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ساری از حد متوسط بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که تمامی مولفه های بینش و استراتژیک ، سرنوشت مشترک ، تمایل به تغییر ، جرات و شهامت ، اتحاد و توافق ، کاربرد دانش و فشار عملکرد در نظام آموزش و پرورش ناحیه ٢ شهر ساری رو به رشد بوده و می توان در سطح خطای ٠/٠٥ معنی دار بودن سطح مقادیر آنها را پذیرفت .
جدول ٤ : بررسی میزان هوش سازمانی در مولفه تمایل به تغییر تعداد میانگین انحراف معیار آماره t درجه آزادی مقداراحتمال (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج حاصل از جدول فوق نشان داد که میانگین نمره مولفه تمایل به تغییر در بین کارکنان آموزش و پرورش برابر بـا ٣/٤٣ شـده است .
جدول ٧ : بررسی میزان هوش سازمانی در مولفه کاربرد دانش تعداد میانگین انحراف معیار آماره t درجه آزادی مقداراحتمال (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج حاصل از جدول فوق نشان داد که میانگین نمره مولفه کاربرد دانش در بین کارکنان آموزش و پرورش برابـر بـا ٣/٥٨ شـده است .
جدول ٨ : بررسی میزان هوش سازمانی در مولفه فشار عملکرد تعداد میانگین انحراف معیار آماره t درجه آزادی مقداراحتمال (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج حاصل از جدول فوق نشان داد که میانگین نمره مولفه فشار عملکرد در بین کارکنان آموزش و پرورش برابر با ٣/٥٢٠ شـده است .
نتایج حاصل از فرضیه شش نشان داد مولفه کاربرد دانش در هوش سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش ناحیه ٢ شـهر ساری از حد متوسط بیشتر است .