چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خود کارآمدی و یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان، انجام شد. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه های آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان ساری در سال تحصیلی 01–1400 بود. تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه هشتم (گروه آزمایش: 15 نفر و گروه کنترل: 15 نفر) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای آزمودنی های گروه آزمایش، آموزش مبتنی بر یادگیری سیار (ارسال پیامک درس پیام های آسمان)، اجرا شد. ابزار اندازه گیری در پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه های خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) و خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت (1990) بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS 23 بود. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=α)، یافته ها نشان داد که آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خود کارآمدی و خود تنظیمی دانش آموزان دختر پایه هشتم در درس پیام های آسمان تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
در سطح اطمینان ٩٥ درصد (٠٠٥=α)، یافته ها نشان داد که آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خود کارآمدی و خود تنظیمی دانش آموزان دختر پایه هشتم در درس پیام های آسمان تاثیر دارد.
در همین راستا، جستجو های متعدد پژوهشگر حاکی از آن بود که مشابه این پژوهش به خصوص در این جامعه آماری (دانش آموزان دختر مقطع تحصیلی متوسطه اول ، پایه هشتم و درس پیام های آسمان ) انجام نشده است و یا دست کم نتایج پژوهش های انجام شده در اختیار سایر پژوهشگران قرار نگرفته است ، بر اساس نقش برجسته فناورهای نوین آموزشی در توسعه موفق یادگیری دانش آموزان ، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خود کارآمدی و خود تنظیمی دانش آموزان ، می پردازد.
یافته ها جدول ١، میانگین و انحراف معیار تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خودکارآمدی و خودتنظیمی دانش آموزان دختر پایه هشتم در درس پیام های آسمان را نشان می دهد.
جدول ١: تحلیل توصیفی تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیمی متغیر گروه ها آزمون ها تعداد میانگین انحراف معیار (به تصویر صفحه رجوع شود) اطلاعات مندرج در جدول ١، نشان داد تعداد آزمودنیها در گروه های کنترل و آزمایش ١٥ نفر است .
جدول ٢، نتایج آزمون ANCOVA جهت معنی داری تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خودکارآمدی و خودتنظیمی دانش آموزان دختر پایه هشتم در درس پیام های آسمان را نشان می دهد.
بر این اساس ، آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خودکارآمدی و خودتنظیمی دانش آموزان تاثیر داد و آن را افزایش میدهد.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خود کارآمدی و یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان دختر پایه هشتم در درس پیام های آسمان ، است .