چکیده:
مبانی کمی و کیفی در معماری سنتی، که مربوط به مقولهی زیباشناختی و اصول بصری حاکم بر ساختار و تناسبات هستند؛ منجر به بروز زیباشناختی میشود مولفه های زیباییشناسی به عنوان یکی از غنی ترین عوامل معناساز در معماری بخصوص معماری خانه های قدیمی دوره قاجار در شهر تبریز مطرح هستند. تحقیق حاضر به بررسی نقش مولفه ها و عوامل تاثیرگذار در زیباییشناسی معماری خانه های تاریخی تبریز در ادراک مفاهیم معنایی می پردازد. روش توصیفی- تحلیلی با روش کیفی مورد استفاده قرار گرفت که از طریق مصاحبه عمیق با کارشناسان و متخصصین و صاحب نظران در زمینههای مرتبط به معماری خانه های قاجاری تبریز صورت گرفته است. صوت مصاحبه شوندگان با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی «مکس کیو دی ای» به-کمک رایانه، کدبندی شده است. مهم ترین نمودهای این دوره در دو حوزه زیبایی شناسی و کارکرد(عملکرد) متجلی می گردد. عوامل زیبایی شناسی در ساختار اصلی(فیزیکی؛ ابعاد، تناسبات، رنگ و ...) بنا بطوریکه بیشتر سطح لایه های عمیق معنایی و کارکردی بودن خانه های قاجاری جلوه گر می شود. در بعد نشانههای کارکردی، عواملی نظیر توجه به نور و اقلیم، همخوانی با عرف و فرهنگ بومی، مصالح بومی و توجه به نیازهای تمام اعضای خانواده و انعطاف پذیری جلوه گر شده است. زیبایی شناسی از جنبههای بصری داخلی و خارجی کالبد و محیط معماری بیشتر در مواردی نظیر ارسی، دو دری، سه دری و پنج دری(به همراه سرستون و گچ بری) این مولفه ها در زیباشناسی خانه های دوره قاجار در شهر تبریز بسیار موثر هستند.
Quantitative and qualitative principles in traditional architecture, which are related the category of aesthetics and visual principles governing structure and proportions; Leads to the emergence of aesthetics. Aesthetic components are considered as one of the richest semantic factors in architecture, especially the architecture of old houses of the Qajar period in the city of Tabriz. The present study investigates the role of components and influential factors in the aesthetics of the architecture of historic houses in Tabriz in perception of semantic concepts. Descriptive-analytical method was used with qualitative method which has been done through in-depth interviews with experts and specialists in the fields related to the architecture of Qajar houses in Tabriz. The voices of the interviewees were computer-coded using Max QDA qualitative data analysis software. The most important manifestations of this period are manifested in two areas of aesthetics and function. Aesthetic factors in the main structure (physical; dimensions, proportions, color, etc.) so that most of the deep layers of semantic and functional layers of Qajar houses are reflected. In the dimension of functional signs, factors such as attention to light and climate, compliance with local customs and traditions, local materials and attention to the needs of all family members and flexibility are manifested. Aesthetics from the internal and external visual aspects of the body and the architectural environment are more effective in cases such as sash, two-door, three-door and five-door (along with headstone and plastering). These components are very effective in the aesthetics of Qajar houses in Tabriz.