چکیده:
ریاضیات از درسهای مهمی است که یادگیری آن میتواند در تمامی عرصههای زندگی تاثیرگذار باشد.
این پژوهش, با هدف تدوین مدلی برای تبیین و پیشبینی پیشرفت ریاضی بر اساس باورهای انگیزشی
دانشآموزان انجام شده است. روش پژوهش, همبستگی از نوع پیشبینی است. پس از تهیة ابزار
اندازهگیری و تعیین روایی و ب پایایی آن» از بین جامعة آماری پسران دانش آموز سال دوم دبیرستآنهای
دولتی تهران؛ نمونهای به حجم ۱۳۰ نفر دانش آموز به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد و
پرسشنامههای مربوطه را تکمیل کردند. نمرة ریاضی هر یک از دانشآموزان نیز به عنوان ملاک پیشرفت
ریاضی اخحذ شد. دادههای جمعآوریشده به وسیلة نرمافزار 82088 و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل آماری
قرار گرفت. متغیرهای پژوهش توصیف شدند و مدل پیشنهادی بر اساس فرضیههای پژوهش به آزمون
گذاشته شد. یافتههای به دست آمده فرضیة اول را تایید کردند. بدین معنی که میتوان برای پیشبینی
پیشرفت ریاضی بر اساس عوامل فردی» آموزشگاهی و خانوادگی معادلة رگرسیون را صورتبندی کرد
و نشان داد که این عوامل سهگانه» روی هم ۹۸ درصد از واریانس پیشرفت ریاضی را تبیین میکنشد.
برای آزمون فرضیه دوم از روش تحلیل مسیر استفاده شد و نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی برازندگی
ندارد. نتایج آزمون فرضیه سوم نشان داد که عوامل فردی ۷٩ درصدء عوامل آموزشگاهی ۱ درصد و
عوامل خانوادگی ٩ درصد در پیش بینی پیشرفت ریاضیات سهم دارند. ای آزمون فرضیة چهارم نشان
داد که عوامل آموزشگاهی نسبت به عوامل خانوادگی واریانس بیشتری از پیشرفت ریاضی را تبیین
میکنند» گرچه عوامل خانوادگی هم تاثیر معنیداری بر پیشرفت ریاضی دارند.
Mathematic is one of the important lessons that can affect all areas of life. The purpose of present article was to make research in order to compiling a model for explaining and predicting mathematics achievement based on motivational attitudes. Method of research was prediction type of correlation. After preparing measuring tools and determine its validity and reliability, among the statistical society of second year governmental male high school students, of Tehran, a sample of 120 students using multi-stage cluster were selected and the students completed the questionnaires. Also Mathematics scores were used as basis for mathematics achievement. SPSS software employed for analyzing data. Then the proposed model was tested by LISREL software and regression equation computed and hypothesizes were tested. Results of first the hypothesis showed that individual, familial and scholastic factors could formulate the regression equation and showed that these three factors, determine 98 percent of the variance on the mathematical progress. For the second hypothesis test path analysis was used and results revealed that proposed model had not fit index and this hypothesis did not confirmed. Results of testing the third hypothesis showed that all three factors partially predict mathematical achievement (I.F=. /67, F.F=. /61 and S.F=. /49). The forth hypothesis testing revealed that with respect to F.F, A.F can predict more variance of mathematical achievement. Although familial factors have significant effect on mathematic achievements.