چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطة ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی است. نمونة
این پژوهش شامل ۱۸۷ نفر از دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر اهواز بود که با روش
تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه
انگیزش تحصیلی, بیانگیزگی تحصیلی و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی استفاده شد. دادهها با
روشهای همبستگی ساده و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از
وجود رابطة مثبت و معنیدار بین ابعاد انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی با اشتیاق تحصیلی و
رابطة منفی معنیدار بین ابعاد بیانگیزگی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی بود. علاوه بر این» نتایج
حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند که از میان ابعاد مختلف انگیزش تحصیلی,
ابعاد باورهای تلاش, ارزشمندی تکالیف» ویژگیهای تکلیف و انگیزش درونی تجربه
برانگیختگی بیشترین نقش را در تبیین واریانس ابعاد اشتیاقی تحصیلی دارند.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر این ، نتـایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند که ازمیان ابعـاد مختلـف انگیـزش تحصـیلی ، ابعاد باورهای تـلاش ، ارزشـمندی تکـالیف ، ویژگـی هـای تکلیـف و انگیـزش درونـی تجربـه برانگیختگی بیشترین نقش را در تبیین واریانس ابعاد اشتیاق تحصیلی دارند.
ویژگی برجسته جذب کـه بـه تمرکـز و غـرق شـدن در فعالیـت هـای تحصیلی اشاره دارد (اسکافیلی ، سالانوا، گانزالز- روما و بکر٦ ،٢٠٠٢)، این است که وقـت برای فراگیر سریع می گذرد، به طوری که فرد گذر زمان را تشخیص نمی دهد و به سـختی می تواند از کار خود جدا شود.
Salanova, Gonzalez-Roma & Baker 7.
Elliot, Heimpel & Wood 4.
intrinsic motivation to stimulation در تنظیم بیرونی رویدادهای خارجی ، انگیزش تحصیلی را تنظیم می کنند و فـرد در چنـین شرایطی تنها زمانی انرژی خود را صرف امور تحصیلی می کند که این کار وسـیله ای بـرای رسیدن به اهدافش باشند.
بـا استناد به جدول (٢)می توان دریافت که ابعاد بی انگیزگی تحصیلی شـامل باورهـای تـلاش ، ارزشمندی تکالیف و ویژگی های تکـالیف تحصـیلی بـه ترتیـب دارای ضـرایب همبسـتگی معادل با ٠/٤٢-، ٠/٤٧-، ٠/٣٧- و ٠/٤٣- با اشتیاق تحصیلی هسـتند کـه در سـطح ٠/٠٠١ >p معنی دار است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته های حاصل از تحلیل رگرسـیون چندگانـه بـا روش مرحلـه ای در جـدول (٣) نشان می دهند که متغیرهای ارزشمندی تکالیف ، انگیزش درونـی تجربـۀ برانگیختگـی و باورهای تلاش به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین واریانس بعد جذب اشتیاق تحصیلی برخوردار هستند.
Intrinsic motivation and self-determination in human behavior.