چکیده:
هدف از پژوهش حاضر, بررسی تایر استفاده از رسانههای آموزشی متنوع در یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک
حالت جامد ویژه فیزیک - مکانیک رشتة ریاضی - فیزیک دوره پیشدانشگاهی است. جامعة آماری پژوهش
را دانشآموزان دختر دورة پیشدانشگاهی منطقة بوستان و گلستان رباط کریم تشکیل میدهند که در نیمسال
دوم سال تحصیلی ۸۹-۹۰ مشغول تحصیل بودند. نمونة آماری پژوهش شامل ۶۰ نفر دانشآموز بود که از
طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و در طرح آزمایشی» به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کترل
جای داده شدند. گروه آزمایش دانشآموزانی بودند که در تدریس خود از انواع رسانههای آموزشی (اسلاید.
فیلم؛ آزمایشگاه مجازی» شبیهسازی رایانهای و...) استفاده کردند؛ در حالی که گروه کنترل برای یادگیری
مفاهیم انتزاعی فیزیک حالت جامد از شیوه سنتی و معمول تدریس استفاده نمودند. برای گردآوری دادهها از
یک آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته و یک پرسشنامة استانداردشده برای سنجش نگرش و انگیزه
استفاده شد. ابزارهای ساختهشده از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از
آمار توصیفی و استنباطی بهره برده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین میانگین نمرات دانشآموزان
گروه آزمایش و کنترل در آزمون پیشرفت تحصیلی (پس آزمون) تفاوت معنیداری وجود نداردء اما میانگین
نمرات نگرش و انگیزش گروه آزمایش» تفاوت معنیداری با گروه کنترل داشت و میتوان گفت که با وجود
تاثیر نداشتن استفاده از رسانههای آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزانء نگرش و انگیزش آنان به طور
قابل ملاحظهای تحت تاثیر قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان می دهد که بین میانگین نمرات دانـش آمـوزان گروه آزمایش و کنترل در آزمون پیشرفت تحصیلی (پس آزمون ) تفاوت معنی داری وجود ندارد، امـا میـانگین نمرات نگرش و انگیزش گروه آزمایش ، تفاوت معنی داری با گروه کنترل داشت و می توان گفت که با وجـود تأثیر نداشتن استفاده از رسانه های آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، نگرش و انگیزش آنان به طـور قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار گرفته است .
وجود برخی مفاهیم انتزاعی و دشوار در برنامۀدرسی فیزیـک دورٔە متوسـطه سـبب شده است تا آموزش و یادگیری آنها برای معلمان و دانش آموزان با چالش هـایی همـراه شود؛ به طوری که بخش اعظم فعالیت های کارشناسان برنامه ریزی آموزشـی و آمـوزش علوم ، متوجۀ استفاده از ابزارها، روش ها و فنون جدیدآموزشـی بـرای فـایق آمـدن بـر مشکلات موجود در فرایندیاددهی ـ یادگیری و تسهیل یادگیری مفاهیم چـالش برانگیـز از ناحیۀ دانش آموزان بوده است .
در این بررسی» تأَثیر رسانههای آموزشی بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و همچنین تأثیر آنها بر انگیزه و نگرش دانشآموزان نسبت به علم فیزیک مورد مطالعه قرار گرفته است.
آیا به کارگیری رسانه های آموزشی برای آموزش مفاهیم انتزاعی فیزیک ، بـر پیشـرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت دارد؟ در جدول (١)، اطلاعات توصیفی نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمـایش و کنترل را ملاحظه می کنید.
بررسی یافته های پژوهش در رابطه با تغییـر نگـرش دانـش آمـوزان نسـبت بـه علـم فیزیک نشـان داد کـه اسـتفاده از ابزارهـای چنـد رسـانه ای توانسـته اسـت بـر نگـرش دانش آموزان گروه آزمایش ، تأثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.