چکیده:
هدف نوشتار حاضر ارزیابی و مقایسه توانمندیهای دانشجو - معلمان و مدرسان مراکز تربیست معلم در
بهرهگیری از ایترنت در زمینههای گوناگون آموزشی و تربیتی است. هدف دیگر این نوشتارء شناسایی
دلایل تفاوتهای احتمالی توانمندیها در این دو گروه و شناسایی موانع موجود برای استفاده از
نوآوریهای نوین در مراکز ترییت معلم است. این پژوهش توصیفی - پیمایشی و نمونة آماری شامل ۱۸۰
نفر از دانشجو - معلمان و مدرسان آنان بود. دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته مصاحبة نیمه
ساختاریافته و همچنین مشاهدهنامه گردآوری شدند. دادههای کمی با استفاده از فراوانی» میانگین» آزمون
تی مستقل و تحلیل واریانس آنوا و دادههای کیفی با کدگذاری» سازماندهی و استخراج مقولهها تجزیه و
تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانشجو - معلمان از مهارتهای کافی در بهرهگیری از اینترنت برخوردار
نبودند و مهارتشان در حیطههای گوناگون بهرهگیری از ایترنت از مدرسانشان کمتر بود. مهارت هر دو
گروه در زمینة آموزشی کمتر از حد متوسط بوده است. تحلیل یافتههای کیفی نشان داد که مهمترین موانع
به کارگیری اینترنت از سوی مدرسان و دانشجویان در مراکز تربیت معلم: عدم تلفیق فناوری در
برنامههای درسی مراکز تربیت معلم» عادت به شیوههای سنتی یاددهی و یادگیری» عدم اعتقاد به نقش
فناوری در بهبود کیفیت تدریس» کمبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مراکز تربیت معلم بود.
خلاصه ماشینی:
استفاده از فّناوری اطلاعات به منزلۀ یک نیاز اساسی است که باید با برنامه های تربیـت معلـم عجـین شـود، کـاربرد فّنـاوری در آمـوزش و تدریس باید آموزش داده شود، استفادٔە جسورانه از فّناوری در کلاس های درس تربیـت معلم ، یکی از بهترین روش هایی است که ممکن است در ایجاد انگیزه مؤثر افتد، بـدین منظور، مدرسان مراکز تربیت معلم خود نیز باید در استفادٔە فّناوری به منزلـۀ الگـویی از یادگیری مادام العمر پیش قدم باشند و دانشجویان را ترغیب کنند(مارتین ، ٢٠٠٦).
حـال ، ایـن سـؤال مطـرح اسـت کـه دانشجویان این مراکز تا چه حد به مهارت های لازم برای اسـتفاده از فّنـاوریهـا مجهـز هستند؟ و آیا مدرسان آنها دانش کافی را دارند و اگر آنـان دانـش و اطلاعـات کـافی را دارند آیا زمینۀ انتقال این اطلاعات به دانشجویان مهیا است ؟ چه مـوانعی بـرای تجهیـز معلمان به مهارت های جدید در مراکز تربیت معلم وجود دارد.
با وجود بررسی های گستردٔە محقق ، پژوهشی که به صورت اختصاصی به مقایسۀ میـزان توانایی دانشـجو ـ معلمـان در بـه کـارگیری اینترنـت در حیطـه هـای گونـاگون آموزشـی ، پژوهشی، خدماتی و ارتباطی پرداخته باشد، یافـت نشـد امـا تحقیقـاتی وجـود دارد کـه بـه بررسی اهمیت و نقش اینترنت در فعالیت های آموزشـی ، پژوهشـی و ارتبـاطی تأکیـد کـرده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم : "روگان " ضمن پژوهش خود با عنوان “بررسی استفاده از اینترنت از سوی معلمان علـوم و ریاضی "، نتیجه می گیرد که آموزش اینترنـت بـه معلمـان بنـابر گـزارش خودشـان اثـرات فراوانی بر نحوه آموزش آنها داشته اسـت و نقـش آنـان را از فـراهم کننـدگان اطلاعـات بـه ارائه دهندگان مسئله ، نشان دهندگان منبع و سؤال کنندگان تغییر داده است (روگان ٠، ٢٠٠٣).